Sökning: "Veronica Johnsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Veronica Johnsson.

  1. 1. Faktorer som kan leda till att sjuksköterskan utvecklar utbrändhet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cajsa Hägglund; Johnsson Veronica; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion Sjuksköterskan kan utveckla utbrändhet under långvarig stress. Stress uppkommer när det sker en obalans mellan de krav som ställs och individens egen förmåga vilket kan leda till utvecklandet av utbrändhet. Utbrändhet påverkar ofta relationen till patienten och sjuksköterskans förmåga att utföra god vård. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om bedömningsinstrument i preventiv vård av äldre. Intervjuer med sjuksköterskor i kommunal hälso- och sjukvård

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Sofie Johnsson; Veronica Fors; [2017]
    Nyckelord :Nursing experiences; assessment tools; municipal health care; preventive care of older people; Sjuksköterskors upplevelser; bedömningsinstrument; kommunal hälso- och sjukvård; preventiv vård av äldre;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka sjuksköterskors uppfattningar om att använda bedömningsinstrument i preventiv vård av äldre personer inom kommunal hälso- och sjukvård. Metod: Kvalitativ ansats användes, där individuella intervjuer med sjuksköterskor inom kommunal hälso- och sjukvård genomfördes. LÄS MER

  3. 3. Bildens betydelse för elever i särskolan. Lärares erfarenheter och uppfattningar om pedagogiska värden i estetisk verksamhet och i bildundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Veronica Johnsson; [2017]
    Nyckelord :Bildundervisning; Estetisk verksamhet; Intellektuell funktionsnedsättning; KASAM; Sociokulturellt perspektiv; Särskola;

    Sammanfattning : SammanfattningJohnsson, Veronica (2016). Bildens betydelse för elever i särskolan. Lärares erfarenheter och uppfattningar om pedagogiska värden i estetisk verksamhet och bildundervisning. (The Significance of the Image for Pupils in School for Individuals with Learning Disabilities. LÄS MER

  4. 4. Förskola 2.0 – En studie av barns samspel runt den digitala plattan i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Johnsson; Veronica Svensson; [2016]
    Nyckelord :digital platta; förskola; lek; plats; samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse för hur barn på en förskola agerar, interagerar och samspelar med varandra när de använder digitala plattor, samt hur detta relaterar till lek och till begreppet plats. Följande frågor har undersökts: Hur påverkas barns samspel vid den digitala plattan av den fysiska platsens förutsättningar? Hur skapar barn egna platser runt den digitala plattan? Hur förhåller sig leken och dess kännetecken till barns samspel vid den digitala plattan? Studiens teoretiska ramverk utgörs av ett barndomssociologiskt perspektiv, i vilket utgångspunkterna är att barndomen betraktas som en social och kulturell konstruktion och barnet ses som en aktiv medskapare av denna barndom. LÄS MER

  5. 5. "Flickor kan inte vara batman" : Flickors och pojkars föreställningar om kön och pedagogernas förhållningsätt ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Veronica Landemyr; Jessica Johnsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; barns föreställningar; pojke; flicka; genus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka föreställningar flickor och pojkar har om kön och hur barnen upplever pedagogernas förhållningssätt ur ett genusperspektiv. De frågeställningar som vår studie utgår ifrån är: Vilka föreställningar har flickor och pojkar om kön? Hur upplever barnen pedagogernas förhållningssätt? I avsikt att närma oss barns föreställningar om det aktuella området så använder vi oss av en kvalitativ studie, där 30 barn medverkar i gruppintervjuer. LÄS MER