Sökning: "Veronica Roth"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Veronica Roth.

  1. 1. Skönlitteratur isamhällskunskapsundervisning? : Hur läsning av skönlitteratur processas och hur lärare kan arbetamed den i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Bergsten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Regarding education and literature there is a large quantity of research dedicated to the application of fictional literature in traditional reading and writing subjects, mainly language subjects such as Swedish and English. There is a much smaller proportion of research that addresses the usage of fictional literature within education at large, as well as the usage of fictional literature in subjects other than language. LÄS MER

  2. 2. Individen i kollektivet : en studie om social exkludering i Divergent och Hungerspelen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alma Löfstrand; [2022]
    Nyckelord :Social exkludering; utanförskap; Divergent; Hungerspelen; Veronica Roth; Suzanne Collins;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur social exkludering skildras i Divergent och Hungerspelen och diskutera resultaten ur ett litteraturdidaktiskt perspektiv. Syftet är att utifrån fyra kategorier, som alla är faktorer som indikerar social exkludering, undersöka dels på vilket sätt faktorerna förekommer, dels hur protagonisten förhåller sig till dem. LÄS MER

  3. 3. Den ene personens utopi är den andres dystopi : En litteraturdidaktisk studie om hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever för det framtida samhället och möjliga katastrofer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Wilma Dalborg; Lina Frederiksen; [2022]
    Nyckelord :Värdegrunden; dystopi; skönlitteratur; litteraturdidaktik; den fantastiska litteraturen; gymnasieskola; katastrof.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöker vi hur dystopisk skönlitteratur kan förbereda elever till att bättre hantera katastrofer i framtiden men också hur dystopierna kan fungera som didaktiska verktyg för värdegrundsarbetet. Vi undersöker om arbetet med dystopier i skolan kan främja elevernas framtidstro, sökandet efter identitet samt det kritiska tänkandet. LÄS MER

  4. 4. Divergent; a Society Divided : An analysis of the factions, their similarities with class from a Marxist perspective and classism

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Hanna Svensson; [2021]
    Nyckelord :Veronica Roth; Divergent; dystopia; Marxism; class; classism; Veronica Roth; Divergent; dystopi; Marxism; klass; klassism;

    Sammanfattning : The background to this essay is that I wanted to analyze the factions in Veronica Roth´s novel Divergent and class from a Marxist perspective. I used a Marxist perspective on social class to find details that matched or looked similar to the novel and did an analysis and comparison between them. LÄS MER

  5. 5. Is it queer enough? : Anti-normativity in Young Adult Literature: Acomparison between Carve the Mark, The Left Hand ofDarkness, and The Giver

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Strandberg; [2021]
    Nyckelord :queer theory; gender performativity; Roth; anti-normativity; heteronormativity;

    Sammanfattning : This essay explores how anti-normativity is achieved in Veronica Roth's novel Carve the Mark and uses Lois Lowry's The Giver and Ursula K Le Guin's The Left Hand of Darkness as points of comparison. It examines if Roth, Lowry, and Le Guin follow through with creating characters that are more than superficially queer by destabilizing gender and traditional attitudes towards identity markers. LÄS MER