Sökning: "Veronica Söderlund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Veronica Söderlund.

  1. 1. Den värdefulla kanon : En studie av den litterära kanon som förmedlare av nationella värden och som ett medium för gemensam kulturell identitet i skola och utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2018]
    Nyckelord :intersektionalitet; kanon; kanondebatten; Kristdemokraterna; kulturarv; litterära urval; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att pröva det som antas vara det svenska litterära kulturarvets eventuella gestaltningar av gemensamma nationella värden. Detta görs med utgångspunkt och bakgrund i den politiska debatten kring förslaget om införandet av en nationell litterär kanon i skolan. LÄS MER

  2. 2. 'Master of My Faith, Captain of My Soul' : Identity and Community in Toni Morrison's Beloved and Maya Angelou's I Know Why the Caged Bird Sings

    L3-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2017]
    Nyckelord :community; identity; Toni Morrison; Maya Angelou; diaspora; otherness;

    Sammanfattning : This essay is a close reading of the novels Beloved by Toni Morrison and I Know Why the Caged Bird Sings by Maya Angelou with the purpose of analyzing the impact and role of the African American community in two characters’ formation of self. The aim is to contrast and compare the two chosen characters’ experiences with their respective African American communities and discuss common ground, similarities and differences. LÄS MER

  3. 3. Hur påverkas elever av projektarbete i skolan? : Om lärares föreställningar om projektarbete

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Camilla Axelsson; Veronica Andersson; [2007]
    Nyckelord :Projektarbete; skola; lärande; utbildning;

    Sammanfattning : Titel: Hur påverkas eleverna av projektarbete i skolan? Om lärares föreställningar om projektarbete. Författare: Veronica Andersson & Camilla Axelsson Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Gunnar Cardell Examinator: Maud Söderlund Program: Lärarprogrammet, Högskolan Gävle Datum: December -2007 Syftet med denna uppsats var att undersöka lärares uppfattningar om projektarbete i skolan. LÄS MER