Sökning: "Veronica Törnqvist"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Veronica Törnqvist.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. Meningsskapande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring estetiska ämnens betydelse för barns sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Veronica Törnqvist; Kori Marianne Palacio Botero; [2022]
    Nyckelord :Estetik; delaktighet; agens; meningsskapande; estetiska uttryckssätt; estetiska aktiviteter; estetiska lärprocesser; utveckling; lärande; sociokulturell teori; transfer effects; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I vårt uppsatsarbete utgick vi från den sociokulturella teorin och vårt syfte med att synliggöra eventuella samband mellan barns utveckling och lärande i relation till olika estetiska aktiviteter, även kallat “estetiska lärprocesser”, samt till de metoder som förskolepersonalen använder sig av och i vilka situationer dessa används. Tidigare forskning har pekat på hur de olika formerna av estetiska uttryckssätt är essentiella för barns olika områden av inlärning och utveckling. LÄS MER

  3. 3. Rätten till heltid : - En kvalitativ studie om hur undersköterskor uppfattar sitt schema och schemasystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Shkendie Sinanaj; Veronica Törnqvist; [2022]
    Nyckelord :Socialt arbete; undersköterskor äldreomsorg; schema; schemaprocess; schemakontroll;

    Sammanfattning : Abstract Rätten till heltid inom äldreomsorgen en positiv utveckling för jämställdheten. Äldreomsorgen är ett kvinnodominerat yrke som är organiserat runt deltidstjänster. Arbetet med att strukturera ett schemasystem som fungerar för både organisationen och vårdarbetarna har visat sig vara svårt. LÄS MER

  4. 4. Flitiga flickor och omogna pojkar : En studie av lärares erfarenheter av att arbeta med anpassningar och stöd till elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Törnqvist; [2018]
    Nyckelord :Reading and writing difficulties; adaptation and support; gender perspective;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine a selection of teachers’ experiences of working with adaptation and support for students with reading and writing difficulties. Adaptation and support should be immediately addressed to students with reading and writing difficulties according to the Swedish Agency for Education (2017). LÄS MER