Sökning: "Vertikala accelerationer"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Vertikala accelerationer.

  1. 1. Dynamik och Dämpning för Samverkansbroar med Tågtrafik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Konstruktionsteknik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi

    Författare :Martin Nilsson; [2021]
    Nyckelord :dynamisk analys; samverkansbro; ändskärm; järnvägsbro; höghastighetståg; modalanalys; direkt tidsintegration; vertikal acceleration; fjädrar; dashpot; jord-bro interaktion; BRIGADE Plus; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : För att svensk järnvägsinfrastruktur skall kunna vara konkurrenskraftig i jämförelse med mindre miljövänliga alternativ krävs kapacitetsutbyggnad och hastighetsökning av det svenska järnvägsnätet. Vid hastigheter över 200 km/h finns krav på att dynamiska analyser behöver utföras. LÄS MER

  2. 2. Dynamic Analysis of Portal Frame Railway Bridges - Case Studies Investigating the Structural Response

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Konstruktionsteknik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi

    Författare :Benjamin Berg; Pontus Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Dynamic Analysis; Portal Frame Bridges; High Speed Trains; Railway Bridges; Finite Element; Resonance; Modal Analysis; BRIGADE Plus; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As the world continues to see an increase in carbon dioxide emissions, actions aiming towards reducing man's negative impact on the environment are paramount. To be able to compete with the air travel industry, the Swedish Transport Administration suggests a vast expansion of the existing railway system. LÄS MER

  3. 3. Utvärdering av vibrationer i ståltrappor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för byggvetenskaper; Lunds universitet/Byggnadsmekanik

    Författare :Oscar Hiir-Salakka; Sebastian Okrajni; [2019]
    Nyckelord :Ståltrappor; FEM; Vibrationer; Sétra; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utveckla en parametrisk finita elementmodell som ska kunna analysera vibrationsrisken i en godtycklig ståltrappa. Modellen ska kunna användas tidigt i projekteringsskedet för att identifiera trappor som har en utformning som kan ge problem med höga vibrationsnivåer. LÄS MER

  4. 4. Finite Element Analysis of the Dynamic Effect of Soil-Structure Interaction of Portal Frame Bridges - A Parametric Study

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Turgay Dagdelen; Shaho Ruhani; [2018]
    Nyckelord :Soil-Structure Interaction; Railway Bridge; Portal Frame Bridge; Dynamic Analysis; Parametric Study; Nonlinear Analysis; Jord-struktur interaktion; Järnvägsbro; Plattrambro; Dynamisk analys; Parametrisk studie; Icke-linjär analys;

    Sammanfattning : In Sweden, the railway sector currently faces the challenge of developing its first high-speed railway line, in response to the need to provide faster domestic and international transport alternatives. High-speed train passages on railway bridges can cause resonance in the bridge superstructure, which induce high accelerations that should not exceed the limits stipulated in the current design code. LÄS MER

  5. 5. Reduction of Vertical Acceleration in High-speed Railway Bridges Using Post-installed Viscous Dampers : A case study of the Bothnia Line

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Sarah Rådeström; Viktor Tell; [2014]
    Nyckelord :Structural dynamics; viscous dampers; high-speed trains; resonance; bridge design; bridge construction; Strukturdynamik; viskösa dämpare; höghastighetståg; resonans; brokonstruktion;

    Sammanfattning : Several of the bridges along the Bothnia railway line do not fulfill the requirements regarding vertical accelerations that are stated in current design codes. The acceleration of the bridges needs to be reduced, in order to make the Bothnia line suitable for high speed railway traffic. LÄS MER