Sökning: "Viktor Jörgensen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Viktor Jörgensen.

  1. 1. Education as a matter of security in Hungary : a case study of official statements by prime minister Viktor Orbán in 2017

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Jana Hilding; [2019]
    Nyckelord :education; Copenhagen school; Central European University; discourse analysis; EU; Hungary; securitization; Viktor Orbán;

    Sammanfattning : This paper examines the securitization of education in Hungary during 2017 according to the statements of prime minister Viktor Orbán in official speeches published on the Hungarian government’s website. This quantiative examination combines the methods of discourse analysis, taking off from the works of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, partially extended with the comments of Marianne Winther Jørgensen and Louise Phillips, with the Copenhangen School’s dictum on securitization being performed through a speech act. LÄS MER

  2. 2. Sport, Medier & Nationalism : nationell tillhörighet i en global värld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Viktor Jörgensen; [2016]
    Nyckelord :sport; fotboll; nationalism; nationsbyte; nationalstaten; kulturell eftersläpning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Målet med denna uppsats är att redogöra för attityder gentemot nationstillhörighet hos svenska fotbollsspelare med möjligheten till dubbelt medborgarskap, en tidigare outforskad del av det välfyllda fältet sport och nationalism. Uppsatsen syftar dessutom till att ge historiska belägg för relationen mellan sport, medier och nationalism. LÄS MER

  3. 3. James Bond - med licens att marknadsföra : en kvalitativ och kvantitativ semiotisk textanalys av produktplacering i James Bond

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Daniel Larsson; Viktor Jörgensen; [2015]
    Nyckelord :Film; James Bond; produktplacering; reklam; Social Sciences;

    Sammanfattning : James Bond har med sina 50 år på filmduken bidragit till en mängd subtila marknadsföringar där allt ifrån lyxiga champagner till mer alldagliga bilar visas upp. Produktplacering och filmindustrin har idag ett nära knutet samarbete där filmproducenter och företagare tillsammans skapar det slutgiltiga resultatet vi sedan ser på bio. LÄS MER