Sökning: "Viktoria John"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Viktoria John.

  1. 1. Språkutvecklande arbetssätt inom SO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktoria Lantz; Jessica Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :cooperative learning; curriculum; democracy; feedback; John Dewey’s theory of education; language development; negative effects; ontology; pragmatism; school strategies; social interaction; standpoint theory; teaching strategies; zone of proximal development ZPD .; kooperativt lärande; pragmatism; proximala utvecklingszonen; scaffolding; socialt samspel; språkutvecklande;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt är syftet att undersöka hur det sociala samspelet jämfört med ettpragmatiskt förhållningssätt kan främja språkutveckling i SO-undervisningen. Detta hargenomförts genom att jämföra olika vetenskapliga artiklar. Artiklarna vi valde att undersöka,hämtades från olika databaser, Ebsco, Eric och Google Scholar. LÄS MER

  2. 2. Vikten av anknytning i förskolan - fem förskollärares tankar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stephanie Nobel; Viktoria Johansson; [2017]
    Nyckelord :Anknytning; Förskola; Anknytningsteori; Kompletterande kunskap; Trygghet; Anknytningspedagog; Utbildning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar fem förskollärares syn på anknytning, dess strategier,möjligheter, begränsningar samt hur anknytning och anknytningsteorin lyfts i derasutbildning. För att få fram förskollärarnas tankar och erfarenheter utförde vi intervjuerpå deras arbetsplatser. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill ha ett bra jobb" : En kvalitativ studie om några elevers och pedagogers uppfattningar om vad som påverkar elevers motivation till skolarbete.

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Viktoria Karlfeldt; Linnea Uebel; [2013]
    Nyckelord :Motivation; motivation; pedagogik; lärare; learning; elever; klassrum; arbetsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka några elevers och pedagogers uppfattningar om vilka faktorer som påverkar elevernas motivation till skolarbete. För att få svar på dessa frågor gjordes en studie där vi genom kvalitativa intervjuer låtit nio elever och fyra pedagoger från två skolor tala om sina upplevelser av motivation i skolan. LÄS MER