Sökning: "Vilka är problem för elever med matematiksvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Vilka är problem för elever med matematiksvårigheter.

  1. 1. Hänger matematisk problemlösning ihop med elevers motivation? : En kvalitativ studie om relationen mellan elevers motivation och problemlösning inom matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Yousef Moustafa; [2023]
    Nyckelord :Problem solving; motivation; math difficulties; problem solving strategies; motivation strategies; intrinsic motivation; extrinsic motivation; Problemlösning; motivation; matematiksvårigheter; problemlösning strategier; motivation strategier; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka relationen mellan problemlösning inom matematikämnet och elevers motivation. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka svårigheter eleverna uppvisar under problemlösning tillfälle som påverkar deras motivation. LÄS MER

  2. 2. Effektiva undervisningsmetoder inom problemlösning i matematik : Vilka undervisningsmetoder och strategier är effektiva inom problemlösning i matematik för elever med matematiksvårigheter, lässvårigheter och andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Grenestam; Simon Blomqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; matematikundervisning; grundskolan; undervisningsmetoder; undervisningsstrategier; elevstrategier; matematiksvårigheter; lässvårigheter; andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder och strategier som har positiva effekter inom problemlösning hos elever med svårigheter inom matematik, lässvårigheter samt andraspråkselever. Samhället samt omvärlden kommer ställa olika krav på kommande generation där metoder och lösningar sällan är givna. LÄS MER

  3. 3. Erfarenheter och upplevelser av matematikundervisning - elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Svingdal; [2020]
    Nyckelord :Fokusgruppsintervjuer; matematiksvårigheter; mindset; motivation; självförtroende; specialpedagogik och variation;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument poängterar att hänsyn ska tas till barns och elevers olika behov, och att skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Den första funna publikationen som tar upp svårigheter i att behärska matematik, anger svårigheterna som brist eller ofullkomlighet hos personen, och skrevs av Oppenheim år 1885. LÄS MER

  4. 4. Elevers matematiksvårigheter : Gymnasieelevers egna beskrivningar av sina låga prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; gymnasiet; stödundervisning; sociokulturella perspektiv;

    Sammanfattning : Svårigheter i matematik skapar problem, på flera nivåer, dels för de enskilda eleverna, då matematiken används i andra skolämnen och för samhället i stort, med Sveriges uttalade ambition att vara en kunskapsnation. Det är därför viktigt att förstå vad det är som gör matematik svårt och en grundläggande komponent i den förståelsen är elevernas egna beskrivningar av sina låga prestationer. LÄS MER

  5. 5. Speciallärares reflektioner kring matematiksvårigheter och dyskalkyli

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Tjernquist; [2018]
    Nyckelord :dyskalkyli; matematiksvårigheter; speciallärare; specialundervisning;

    Sammanfattning : I skolan finns elever som är i matematiksvårigheter och bland dem finns elever som har fått diagnosen dyskalkyli. Syftet med studien är att få fördjupad kunskap om hur speciallärare beskriver begreppen matematiksvårigheter och dyskalkyli och hur speciallärare arbetar med de elever som innefattas av dessa begrepp. LÄS MER