Sökning: "Virtuality Trap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Virtuality Trap.

  1. 1. Psychic Distance ur ett e-handelsperspektiv : En systematisk litteraturstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Maja Ticehurst Falk; [2023]
    Nyckelord :Internationalization; Uppsala model; Psychic distance; Virtuality trap E-commerce; Systematic literature review; Internationalisering; Uppsalamodellen; Psychic distance; Virtuality trap E-handel; Systematisk litteraturstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker internationaliseringsprocessen av e-handelsbolag med fokus på hur psychic distance, ett koncept som hanterar upplevda skillnader i bland annat språk, kultur och politik mellan olika marknader, spelar in i internationaliseringen. Syftet med studien är alltså att undersöka vad den befintliga litteraturen inom fältet för International Business studier säger om sambandet och vilken roll psychic distance spelar i internationaliseringen av e-handelsbolag. LÄS MER

  2. 2. Liability of foreignness vid internationalisering via e-handeln : En kvalitativ flerfallsstudie om vad liability of foreignness innebär för born globals vars internationalisering sker via e-handeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Dennis Kumric; Rayan Chowdhury; [2021]
    Nyckelord :liability of foreignness; internationalisering; born globals; barriärer; e-handel;

    Sammanfattning : E-handeln är en teknologisk utveckling som har underlättat internationaliseringsprocessen för företag. Likväl existerar alltjämt barriärer som kan försvåra born globals internationaliseringsprocess. Liability of foreignness är ett fenomen som beskriver de extra kostnader som företag kan stöta på vid en internationalisering. LÄS MER

  3. 3. Barriers in online internationalization : The reality for online service providers

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Pettersson; Johan Uppström; [2019]
    Nyckelord :Online internationalization; Internationalization Barriers; Online service providers; Software as a Service; Born digital; Psychic distance; Psychic distance paradox; Virtuality trap; CAGE;

    Sammanfattning : Due to strong growth in the virtual business environment, online internationalization has become a topic of high interest. This makes it necessary for firms providing software online to carefully investigate and understand barriers and differences in countries before entering them. LÄS MER

  4. 4. Internationalization through E-Commerce : Exploring percieved risks and understanding the challenges ahead

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Holmberg; Madeleine Holmström-Szugalski; [2017]
    Nyckelord :Internet; E-commerce; Internationalization; Internetalization; SME; Information; Percieved risk; Psychic Distance; Virtuality Trap;

    Sammanfattning : This study examines the phenomenon of the usage of e-commerce in relation to firms’ internationalization process. Consequently, the study investigates risks and psychic distance in relation to prior research within International business, Internationalization and e- commerce, while focusing on the latest era of academia, namely “Internetalization”. LÄS MER

  5. 5. Fashion Joins the Digital Revolution : A study on the Impact of Digitalisation in the Swedish High-End Fashion Industry

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Aya Hijazi; Pernilla Strannhage; [2016]
    Nyckelord :Digitalisation; Digital technologies; Information availability; Information usage; Interactive communication; Swedish fashion industry; Psychic distance; Psychic distance paradox; Virtuality trap; International operations;

    Sammanfattning : Digitalisation is one of the greatest transformations in modern times and has impacted organisations, industry structures and the society as a whole. It provides new opportunities for fashion firms to interact with different stakeholders and has altered the way firms operate in foreign markets. LÄS MER