Sökning: "Virtuell arena"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Virtuell arena.

  1. 1. En idrottsarena bortom det fysiska rummet : En studie kring besökares förväntningar av en virtuell arena inklusive avgörande nyckelfaktorer för användarens avsikt att besöka den virtuella arenan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Ebba Lagergren; [2021]
    Nyckelord :Virtual arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Technology acceptance; Spectatorship; UTAUT; UTAUT 2; Virtuell arena; Virtual reality VR ; Sport media consumption SMC ; Teknikacceptans; Åskådare; UTAUT; UTAUT 2;

    Sammanfattning : Utveckling inom digitala- och sociala medier håller på att omdefiniera hur åskådarskap kommer se ut i framtiden. I kombination med en pandemi och en global klimatkris ställer det nya krav på hur sportarenor kan generera besökare till sina evenemang. LÄS MER

  2. 2. Digitalt systerskap : En kvalitativ innehållsanalys om hur bloggare uttrycker och beskriver systerskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Viklund; [2016]
    Nyckelord :systerskap; feminism; bloggar; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Systerskap är ett begrepp som är starkt sammankopplat med den feministiska rörelsen och dess framväxt. Tidigare forskning visar att systerskap är ett komplext begrepp med många olika innebörder. LÄS MER

  3. 3. Affekt Online: Effekt Offline - Om förtalsliknande företeelser av sexuell karaktär på en digital arena.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Melanie Gutman; [2015]
    Nyckelord :straffrätt; sexualitet; virtuell våldtäkt; ära; kapital; defamation; förtal; ärekränkning; nätkränkningar; näthat; skyddsintresse; Internet; Tendens X; habitus; rättssociologi; online; offline; sexualbrott; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The legal cases concerning unwanted online publishing of private material have experienced a significant rise in the last few years peaking around 2012 in Sweden, with initial assiduities around the issue being brought about by the “Instagram riots”. Up to this day, there is yet to be a collective term to entirely encompass these cases, and although the specific details differ between each case, there is an apparent common thread in the majority of the assessments – defamation. LÄS MER

  4. 4. Resan över gränserna - vad innebär det att leva i en virtuell värld?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ludvig Bajerlein; [2014]
    Nyckelord :spelkultur; datorspel; MMORPG; spelarperspektiv; medverkandeobservation; MMO; kommunikation; relationer; interaktioner; samhällsekologi; Nardi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Jag har genomfört en deltagandeobservation i antropologisk anda av MMO-spelet World of Warcraft. Målet var att identifiera och analysera spelares förhållningssätt till de relationer och interaktioner som uppstår i den virtuella världen. LÄS MER

  5. 5. Tjejers kontakter på Internet – En kvalitativ studie av unga tjejers erfarenheter av och tankar kring sociala kontakter på den virtuella arenan.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Frida Bergström; Clara Egedal; [2013-08-14]
    Nyckelord :Internet; virtuell arena; social kontakt; ung; tjej.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning har varit att undersöka och få förståelse för 16-åriga tjejers erfarenheter av och tankar kring sociala kontakter på den virtuella arenan. Frågeställningarna vi utgått ifrån handlar om vilka erfarenheter unga tjejer har av sociala kontakter på Internet, vilken betydelse dessa kontakter tillskrivs samt om tjejerna framställer sig på olika sätt på den virtuella arenan, och i så fall hur. LÄS MER