Sökning: "Virtuell värld"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden Virtuell värld.

  1. 1. Programmeringsundervisning i grundskolan och Makerspace-rörelsen : Vad ska läras ut och hur kan det läras ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Johan Pettersson; [2024]
    Nyckelord :Computational thinking; computer programming; Makerspace; NTA; primary school; Datalogiskt tänkande; grundskola; Makerspace; NTA; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och exemplifiera uppfattningar och tankar om datorkunskap och programmering inom grundskolan och Makerspace-rörelsen. Lärare, verksamhetsutvecklare och avdelningschef inom samma skolverksamhet samt, i jämförande syfte, en anställd på ett Makerspace intervjuades om deras uppfattning om datorkunskap och programmering. LÄS MER

  2. 2. Att leva i en virtuell värld : En kartläggande litteraturöversikt om unga flickors negativa perspektiv på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Aya Aweidah; Nicole El Sayah; [2023]
    Nyckelord :Girls; body fixation; internet; cyberbullying; mental health; social media; youth; Flickor; kroppsfixering; internet; nätmobbning; psykisk ohälsa; sociala medier; ungdomar.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Effekt av Virtual Reality-träning hos personer med Parkinsons sjukdom avseende balans- och gångförmåga jämfört med traditionell träning : En översiktsstudie av systematiska litteraturstudier

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jenny Sagelius; Martina Vestman; [2023]
    Nyckelord :Balance; Gait; Overview; Parkinson´s disease; Virtual Reality; Balans; Gång; Parkinsons sjukdom; Virtual Reality; Översiktsstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Virtual Reality (VR) är en teknik som skapar en simulerad miljö där användaren kan uppleva en virtuell värld. Effekten av VR-träning på gång och balansförmågan hos personer med Parkinsons sjukdom (PS) är ännu oklar trots flera systematiska studier. LÄS MER

  4. 4. Lantbrukares upplevelse av en webbsida utformad som en tredimensionell virtuell värld : Fallet med Yaragarden.se

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arvid Gärdebo; Schönbeck Joakim; [2022]
    Nyckelord :Website Design; Three-Dimensional Virtual World; Farmers; User Experience; Usability; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Qualitative Research; Webbplatsdesign; Tredimensionell virtuell värld; Lantbrukare; Användarupplevelse; Användbarhet; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Informationsintag har blivit lättare i och med internets tillkomst. För att göra upplevelsen mer uppslukande, rolig och interaktiv har nya designkoncept på webbplatser utvecklats. Ett sådant designkoncept är tredimensionella virtuella världar. LÄS MER

  5. 5. Generating lightning bolt videos perceived as real in images using machine learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Henrik Johansson; [2022]
    Nyckelord :Animated Lightning; Machine learning; Video prediction; image-to-video; Animerade blixtar; maskininlärning; video förutsägelse; bild-till-video;

    Sammanfattning : Background. Weather and weather effects are important features when trying to immerse the viewer into a virtual world. Lightning and thunder is one of those effects when attempting to create rough weather, realistic lightning however requires heavy computations, using physics, weather systems, and knowledge of the 3d world. Objectives. LÄS MER