Sökning: "Virtuella influencers"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Virtuella influencers.

  1. 6. Skyltdocka eller vän? En kvalitativ intervjustudie om virtuella influencers som marknadsförare på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Johanna Malmström; Jasmin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Virtuella influencers; influencer marketing; varumärkeskommunikation; sociala medier; Social Sciences;

    Sammanfattning : I takt med att konsumenter får allt större valmöjligheter ställs också högre krav på varumärken att arbeta strategiskt med sin varumärkeskommunikation. Influencer marketing i sociala medier har därför de senaste åren ökat i popularitet, med förhoppning att det inflytande en influencer har ska påverka konsumenters attityd gentemot varumärket positivt. LÄS MER

  2. 7. Virtuella influencers och trovärdighet : En kvalitativ och kvantitativ studie om influencer marketing och trovärdigheten hos virtuella influencers

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Moa Gehlin; Yasmin Jelassi; [2020]
    Nyckelord :Virtuell influencer; Influencer marketing; Trovärdighet; Parasocial relation; Nätverk;

    Sammanfattning : Problemformulering och syfte: En forskare tror att virtuella influencers har en ljus framtid, vilket kan innebära att mänskliga influencers roll påverkas. Dessutom säger forskning att det finns en problematik i fenomenets trovärdighet, faktumet att overkliga aktörer inte uppfattas trovärdiga ser vi kan utgöra ett problem för användandet av virtuella influencers. LÄS MER

  3. 8. Fake it and you'll make it? : En jämförande studie om en mänsklig- och en virtuell influencers effekt på konsumenters varumärkesattityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Eriksson; Sarah Hylén; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; virtuell influencer; varumärkesattityd; köpintention; source credibility; source attractiveness; match-up; meaning transfer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att undersöka skillnaden mellan en mänsklig influencer och en virtuell influencers effekt på en konsuments varumärkesattityd och köpintention när ett varumärke marknadsförs på sociala medier. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 9. INFLUENCERN 2.0 – FRÅN REELL TILL VIRTUELL - En kvantitativ innehållsanalys av den virtuella influencern Miquela Sousas Instagramkonto

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Nellie Karlsson; Hanna Lööf; [2019-07-01]
    Nyckelord :Virtuella influencers; Miquela Sousa; Lil Miquela; Instagram; självpresentation; Goffmans dramaturgiska perspektiv; inraming; personlig; fasad; persona;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur den virtuella influencern Miquela Sousas persona tar form på det sociala mediet Instagram. Teori: Det teoretiska ramverket består av Goffmans dramaturgiska perspektiv samt visuella verktyg för innehållsanalys. LÄS MER

  5. 10. Vikten av att vara äkta - En kvantitativ studie om virtuella influencers och dess påverkan i förhållande till verkliga influencers

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Vendela Johansson; Carolina Weslien; [2019]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Virtual influencer;

    Sammanfattning : In the context of social media marketing and influencer marketing, this study aims to explore how consumers react to and perceive a virtual, computer generated, influencer in relation to a real influencer and how different types of products will affect consumers' perceived attitude against the influencer, the ad and the brand. An experimental study was conducted to examine these effects depending on the type of product and its congruence with the type of influencer. LÄS MER