Sökning: "Virtuella världar"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Virtuella världar.

  1. 1. Dungeons without Dragons : Using Tabletop Roleplaying Games for Public Archaeology

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Arkeologi

    Författare :Jess Thompson Spence; [2024]
    Nyckelord :Public Archaeology; Heritage; RPG; TTRPGs; Game Studies; Videogames; Virtual Worlds; Arkeologi; Kulturarv; Archaeogaming; ROG; Rollspel; Spel studier; Dataspel; Virtuella världar;

    Sammanfattning : Among the many shifts within public archaeology and heritage during recent years is an endeavour to find new methods of engagement which has been broadly undertaken within the field. This thesis suggests one such method could be found in the use of Tabletop Roleplaying Games (TTRPGs). LÄS MER

  2. 2. Designing a VR user experience test regarding the Vergence-Accommodation Conflict : An investigation surrounding the relations to Depth Perception

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Emil Estemyr; Alexander Ekhagen; [2023]
    Nyckelord :Virtual Reality; Vergence-Accommodation Conflict; Depth Cues; User test; Zone of Comfort; Virtuell verklighet; Vergence-Accommodation Conflict; Ledtrådar för djup Depth Cues ; Användartester; Zone of Comfort;

    Sammanfattning : This bachelor project investigates how to design a virtual reality (VR) user experience test to analyze the effect that the vergence-accommodation conflict (VAC) has on a users ability to judge focus. Furthermore, we want to investigate how the amount of depth cues can affect a user's perception of this conflict in VR. LÄS MER

  3. 3. Lantbrukares upplevelse av en webbsida utformad som en tredimensionell virtuell värld : Fallet med Yaragarden.se

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arvid Gärdebo; Schönbeck Joakim; [2022]
    Nyckelord :Website Design; Three-Dimensional Virtual World; Farmers; User Experience; Usability; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Qualitative Research; Webbplatsdesign; Tredimensionell virtuell värld; Lantbrukare; Användarupplevelse; Användbarhet; Hedonic-Motivation System Adoption Model; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Informationsintag har blivit lättare i och med internets tillkomst. För att göra upplevelsen mer uppslukande, rolig och interaktiv har nya designkoncept på webbplatser utvecklats. Ett sådant designkoncept är tredimensionella virtuella världar. LÄS MER

  4. 4. Riktiga känslor i påhittade världar : en analys av sociala interaktioner inom MMORPG-spel

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Johan Martelius; Malte Montelius; [2022]
    Nyckelord :Normer; Identitetsskapande; Eskapism.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : “Riktiga känslor i påhittade världar” En analys av sociala interaktioner i MMORPG-spel är skriven av Johan Martelius och Malte Montelius, på institutionen för kommunikation och medier på Lunds Universitet. MMORPG-spel har sen dess premiär på spelmarknaden samlat en mycket stor publik. LÄS MER

  5. 5. Virtuell värld som pedagogisk plattform i högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Ida Carlsson; Matilda Forsell; Michelle Judith Sara von Huth; [2022]
    Nyckelord :Virtuell värld; avatar; högre utbildning; lärande; pedagogisk plattform; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Ett intresse kring virtuella världar i utbildningssyfte återupptogs 2021 när Meta annonserade den kommande lansering av Metaverse - en tredimensionell virtuell värld (Stokel-Walker, 2022). Tidigare litteratur visar att lärare inte vet hur de ska använda virtuella världar i utbildningssyfte (Riley & Stacy, 2008). LÄS MER