Sökning: "Virtuella världar"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden Virtuella världar.

  1. 16. Gaze Teleportation in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Andreas Linn; [2017]
    Nyckelord :Virtual reality; VR; Eye-tracking; locomotion; user study; teleportation;

    Sammanfattning : This paper reports preliminary investigations into gaze teleportation, a locomotion interaction inside virtual reality in which the user can push a button and teleport to the point at which they are looking. The results could help future application creators design intuitive locomotion interfaces to allow users to more easily scale virtual worlds larger than their play space. LÄS MER

  2. 17. Mötet mellan parallella världar : en studie i Virtual Reality inom fysisk planering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Arvid Hellström; [2015]
    Nyckelord :virtual reality; augmented reality; digitalisering; landskapsarkitektur; arkitektur; landscape architecture;

    Sammanfattning : Vad finns det för koppling mellan den digitala världen där vi som arkitekter mer och mer arbetar, och den fysiska värld vi förändrar genom vårt arbete? I den här uppsatsen ges en introduktion till de digitala verktyget virtual reality. Målet är att uppmärksamma sambandet mellan de digitala verktygen och det fysiska rummet. LÄS MER

  3. 18. Gläntan - ledutveckling ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Martin Hellryd; [2015]
    Nyckelord :Culture analysis; Phenomenology; Social Space; Trail development; Trekking; Skåne; Kulturanalys; Etnografi; Fenomenologi; Plats; Vandring; Ledutveckling; Ethnography; Southern Sweden; MACA; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Friluftsliv är en växande sektor som innefattar vandringsturism. Varje region med självkänsla utvecklar vandringsleder för att locka vandrare från när och fjärran. I sin strävan att utveckla de mest intressanta och mest tillgängliga lederna anpassas lederna efter besökarens fysiska och psykiska förutsättningar. LÄS MER

  4. 19. Teknologi och spel i geografiundervisningen : Pedagogiska verktyg eller enbart lek?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sanjin Pecikoza; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ordet spel och dess betydelse är svårt att beskriva. Spel har många definitioner och studien kommer därför att använda ordet spel för att beskriva applikationer, datorspel, hemsidor och geografiska verktyg. LÄS MER

  5. 20. 3D-grafiks betydelse i exponeringsterapi mot klaustrofobi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lina Skalleberg; [2015]
    Nyckelord :Klaustrofobi; virtuella världar; 3D-grafik; exponeringsterapi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka 3D-grafikens betydelse vid användandet av 3D-miljöer i virtuell exponeringsterapi mot klaustrofobi. Klaustrofobi är rädslan för inte kunna andas eller känna sig instängd i slutna rum. LÄS MER