Sökning: "Virtuellt museum"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Virtuellt museum.

  1. 1. Samtidskonstmuseet och virtuella utställningar i den digitala konstproduktionens tidsålder : ett informationsarkitektoniskt perspektiv på hur museer kan ställa ut digital och digitaliserad konst

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Iris Brinkborg; [2021]
    Nyckelord :Human computer interaction HCI ; Interaction design; User experience UX ; Accessibility; User centered design; Double Diamond; Pervasive Information Architecture; Virtual Museum; Museology; Human computer interaction HCI ; Interaktionsdesign; Användarupplevelse UX ; Tillgänglighet; Användarcentrerad design; Double Diamond; Pervasive Information Architecture; Virtuellt museum; Museologi;

    Sammanfattning : Most contemporary artists work digitally in one way or another, despite the fact that established art museums do not offer a platform to display digital art, which means that it is difficult for visitors to find it and that media art will have a lower status compared to physical art. For a long time the art museum business has had a complex relationship with the digitization of physical works, virtual museums and intangible art works. LÄS MER

  2. 2. Virtual- och augmented reality inom turism : En studie om tillämpning av teknikerna innan och under en resa

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Daniella Novakovic; Malin Sjögren; Josefine Carstens; [2018]
    Nyckelord :Tourism; virtual reality; augmented reality; implementation; tourist company; Turism; virtual reality; augmented reality; implementering; förstärkt verklighet; turistföretag;

    Sammanfattning : VR (Virtual Reality) är en datorsimulerad virtuell verklighet där användaren omsluts med ljud och bild och naturlagarna sätts ur spel. Användaren kan själv anpassa verkligheten efter egna behov och önskemål. Till skillnad från VR betraktas AR som ett visuellt system som förstärker vår verklighet med information och grafik. LÄS MER

  3. 3. How Augmented Reality Affects the Learning Experience at a Museum

    Master-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Emilio Lando; [2017]
    Nyckelord :Augmented Reality; Google Tango; In-world space; On-screen space; learning; short-term memory; interaction; museum; localization; smartphone; Förstärkt Verklighet; Google Tango; In-world space; On-screen space; Inlärning; Korttidsminne; Interaktion; Museum; Lokalisering; Smartphone;

    Sammanfattning : It is well documented that Augmented Reality (AR) enhances and supports learning. Earlier research compares AR applications with existing methods. Published research typically focuses on one AR in general. Nevertheless, there are different ways of using AR. LÄS MER

  4. 4. Det Digitala Museet - En studie om myndigheten Livrustkammaren, Skoklosters slott och stiftelsen Hallwylska museets arbete med digitalisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för kulturadministration

    Författare :Maja Andersson; [2015]
    Nyckelord :Museologi; Museum; Post-Museum; Postdigitalt; Kulturadministration; Digitalisering; Databas; Bevara; Förmedla; Tillgängliggöra; Förvalta; Kulturhistoria; Samlingshantering; Kulturarv; Virtuellt museum; Digitalt museum; Livrustkammaren; Skoklosters slott; Hallwylska museet; Culture management; Digitization; Collections management; Database; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this bachelor thesis is to demonstrate how the government agency constituted by the Royal Armoury, Skokloster Castle and The Hallwyl Museum (further on shortened as LSH) works with digitization of their collections. The aim is also to present which opportunities and problems this process may bring. LÄS MER

  5. 5. Svenska museer och den sociala webben: Webb 2.0 som verktyg för dialog

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Matilda Karlsson; [2008]
    Nyckelord :museum; webb 2.0; dialog; sociala medier; webbplatser; museer; deltagande;

    Sammanfattning : Museerna har genom åren långsamt utvecklats mot öppnare institutioner, vilket under de senaste decennierna har visat sig bland annat som en strävan efter dialog med museets publik. Denna utveckling har likheter med hur internet under de senaste åren blivit allt mer inriktat på deltagande och sociala aspekter, ofta kallat webb 2.0. LÄS MER