Sökning: "Vision och eller verklighet"
Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Vision och eller verklighet.
1. Exploring the Depth-Performance Trade-Off : Applying Torch Pruning to YOLOv8 Models for Semantic Segmentation Tasks
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In order to comprehend the environments from different aspects, a large variety of computer vision methods are developed to detect objects, classify objects or even segment them semantically. Semantic segmentation is growing in significance due to its broad applications in fields such as robotics, environmental understanding for virtual or augmented reality, and autonomous driving. LÄS MER
2. Tydliggörande pedagogik - vision eller verklighet? : En kvalitativ studie med fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie har fokus på tydliggörande pedagogik i förskolan, med syfte att bidra med kunskap om hur denna pedagogik tillämpas i förskolans vardagliga arbete. Utgångspunkten var en kvalitativ forskningsansats, där datainsamlingen utgick från strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
3. The Current State of Augmented Reality Adoption : A look at emerging technology adoption
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Augmented reality (AR) has seen a rise in public and corporate interest in recent years and with Apple's announcement of the Vision Pro headset, it is an exciting time to study the technology. The question on many people's minds is if AR is the computing platform of tomorrow or if it is a fad. LÄS MER
4. Tidiga insatser vid läs- och skrivsvårigheter i grundskolan. : - En vision eller verklighet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om och när lärare implementerar tidiga insatser för läs- och skrivsvårigheter hos elever i årskurs 1-3, samt inom vilken tidsram dessa anpassningar sker. Studien belyser de nuvarande framgångsfaktorerna i skolor och de brister som behöver åtgärdas i arbetet med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER
5. 3D Gaze Estimation on RGB Images using Vision Transformers
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Gaze estimation, a vital component in numerous applications such as humancomputer interaction, virtual reality, and driver monitoring systems, is the process of predicting the direction of an individual’s gaze. The predominant methods for gaze estimation can be broadly classified into intrusive and nonintrusive approaches. LÄS MER