Sökning: "Visual rhetoric"

Visar resultat 16 - 20 av 126 uppsatser innehållade orden Visual rhetoric.

  1. 16. Fasansfullt övertygande : En visuell retorikanalys

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Isak Svensson Niklasson; [2022]
    Nyckelord :Climate change; climate change communication; global warming; graphic design; rhetoric; visual rhetoric;

    Sammanfattning : The purpose of this analysis is to investigate how communication can convey its messages inorder to convince. Climate change is a multi-faceted problem with unique challenges, onekey challenge being the disconnect of opinions between the public, scientists and the politicalsphere. LÄS MER

  2. 17. Hur kan empati skapas för djur med hjälp av informativa illustrationer? : Ett arbete som undersöker hur informativa illustrationer föreställande djur ska kunna väcka empati hos en vuxen målgrupp samtidigt som en trovärdighet och ett informativt värde behålls i illustrationerna.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Jonas Westerholm; [2022]
    Nyckelord :Informativ Illustration; Informationsdesign; Informationsgrafik; Känslor i informativa bilder; Zoologi; Empati för djur;

    Sammanfattning : Över 1 miljon arter riskerar att dö ut i världen enligt WWF (2022) och inom Sveriges gränser klassas 2249 arter som hotade enligt den svenska rödlistan (2020). Om alla arterna försvinner leder det till stora konsekvenser både för människan och andra arter i världen som idag inte är hotade. LÄS MER

  3. 18. Grön retorik? : En kvalitativ semiotisk analys av Oatly’s visuella retorik i Sustainability Report 2020

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Amalia Enulf; [2022]
    Nyckelord :Visual rhetoric; Oatly; greenwashing; visuell retorik; Oatly; greenwashing;

    Sammanfattning : Det blir ett alltmer vanligt krav på företag att redovisa hållbarhet i sin produktion. Oatly är ett företag som gjort hållbarhet och miljöaktivism till en del av sin varumärkesidentitet. Denna studie undersöker hur de uttrycker denna identitet i Sustainability report 2020. LÄS MER

  4. 19. Dagstidningars implicita argumentation- Framsidors användning av pathos : En retorisk analys av svenska dagstidningars potential att påverka känslolägeni det svenska samhället sett till kontexten av kriget i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Felix Fridholm; Sebastian Karlsson Schjölin; [2022]
    Nyckelord :Daily newspaper front page; emotions; rhetoric; argumentation; multimodality; pathosanalysis;

    Sammanfattning : This bachelor's thesis is about exploring what rhetorical power a daily newspaper’s front page might possess in affecting a nation’s emotion with regards to the portrayal of news. More specifically, we study how the news about the war in Ukraine presented on the front pages of Swedish newspapers may contribute to the sense of alarm regarding the current situation in Sweden. LÄS MER

  5. 20. Företagsvärderingars betydelse och övertygelse : En visuell retorisk analys av H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Anni Hjärpe; Oda Skaate; [2022]
    Nyckelord :H M; Volvo Group; visual method; rhetoric; semiotic; sustainability; values; business culture; CSR; H M; Volvo Group; visuell metod; semiotik; hållbarhet; värderingar; retorik; företagskultur; CSR;

    Sammanfattning : Studien analyserar H&M och Volvo Groups kommunikation gällande företagsvärderingar. Företagen verkar inom textilindustrin respektive transport- och fordonsindustrin och har genom åren fått kritik för sin negativa påverkan på hållbarhet. LÄS MER