Sökning: "Visual semiotic analysis"
Visar resultat 1 - 5 av 242 uppsatser innehållade orden Visual semiotic analysis.
1. Svenska företags gömda bildspråk : En studie om representation och gestaltning mellan könen på svenska företags ”om oss”-sidor
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Women are generally underrepresented in media and have historically been degraded to stereotypical roles in media content. Sweden is a country that has actively worked with equality between the genders since the 1970s. The country's progress in equality piqued the scientists interest in the extent of gender stereotypes in Swedish media content. LÄS MER
2. Visuella komponenter som sätter tobaksfria nikotinprodukter i centrum : En kvalitativ semiotisk bildanalys med kompletterande textanalys av Vont, Volt och Zone X visuellla kommunikation på Instagram
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Följande studie granskar kommunikationen från tobaksfria nikotinföretag på Instagram. Syftet är att inom forskningsfältet marknadskommunikation, undersöka den visuella kommunikationen och kompletterande textuella element på Instagram och vilka kommunikativa strategier företagen använder sig av. LÄS MER
3. Multimodal analys av energiföretags texter på webben : Karlstad Energi och Hedemora Energis, webbpublicerade texters visuella och textuella likheter och skillnader efter Rysslands invasion på Ukraina.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Background and Purpose: The energy crisis that evolved from Russia’s attack on Ukraine had an impact on Swedish energy companies. Therefor these energy companies Karlstad Energy and Hedemora Energy published texts containing the word “energy crisis”. LÄS MER
4. VI LJUGER INTE HELT, MEN VI TALAR INTE OM HELA SANNINGEN - En kvalitativ innehållsanalys av svensk greenwashing
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : In the society of today environmental issues have a major impact on the agenda, which calls for the fact that organisations need to start prioritizing communication that strengthen their environmental profile. Since the demand for environmental friendly products and services increases the organisations need to work harder to market green products and services. LÄS MER
5. POTENTIALS FOR LEARNING IN THE DESIGN OF DIGITAL TEXTBOOKS
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Purpose: The aim of this study was to enhance the knowledge of the learning potentials associated with the different designs of digital textbooks and their implications for the representation of historical content. More specifically, the analysis focused on four Finnish digital history textbooks, with the Winter War being selected as the specific learning unit due to its significant role in the history of Finland. LÄS MER