Sökning: "Visual semiotics"

Visar resultat 1 - 5 av 200 uppsatser innehållade orden Visual semiotics.

  1. 1. IMAGINE THAT – DATORREKLAM SOM UTTRYCK FÖR SAMTIDA SAMHÄLLSIDEAL. En multimodal kritisk diskursanalys av 1980-talets reklambilder för persondatorer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Esther Malmqvist; [2024-03-06]
    Nyckelord :Persondator; Marknadsföring; Medieteknologier; Sociotechnical Imaginaries; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Until the 1970s, computers were primarily being used by universities, bigger companies or nationstates. With the invention of the microchip the average size of computers was reduced and they became more affordable, resulting in the creation of the microcomputer and eventually personal computers. LÄS MER

  2. 2. Balenciagas provokativa uttryck

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Vanessa Moreno; [2023]
    Nyckelord :Branding; Postmodernism; Postmodern fashion; Balenciaga; Avant-garde; Hyperreality; Semiotics; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This essay aims to analyse the reason behind Balenciaga's success through a strong brand identity and branding strategies. As well as researching the importance of their visual expression in connection to their staging of identity with postmodern characteristics. LÄS MER

  3. 3. Identitet till salu : Träskons resa från vardagsföremål till varumärkt produkt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Wikander; [2023]
    Nyckelord :footwear; clogs; wooden shoes; pattens; visual semiotics; Jean Baudrillard; Miriam Salzer-Mörling; branding; identity; design; fashion.;

    Sammanfattning : The broad aim of this essay is to examine the different variations of the wooden clog throughout the ages, beginning in the 13th century and moving onward to the present. Geographically speaking,the paper focuses on wooden clogs from western Europe and Sweden especially. LÄS MER

  4. 4. Att skapa nyfikenhet inför en flygande pumpa : En studie i hur text och kontext kan skapa intresse för bilder som kan tala för sig själva

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnea Edberg; [2023]
    Nyckelord :text design; information design; text-picture interaction; social media; Instagram; semiotics; visual perception; pop-out effect; reading order; textdesign; informationsdesign; text och bild i samverkan; sociala medier; Instagram; semiotik; visuell perception; pop-out-effekt; läsordning;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete i informationsdesign, med inriktning på textdesign. Syftet är att undersöka sätt att använda text för att förstärka och förtydliga den bildbaserade kommunikationen på Instagram. LÄS MER

  5. 5. Rasism i USA genom två konstnärer och deras kritikers ögon : Hur Philip Guston och Henry Taylor uppmärksammar förtryck mot afroamerikaner och hur de har bemötts av kritiker och konstnärliga institutioner

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Ziggy Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Art history; semiotics; signs; oppression; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; self-portrait; history; racism; interpretation; Konstvetenskap; semiotik; tecken; förtryck; reception; Philip Guston; Henry Taylor; KKK; självporträtt; historia; rasism; tolkning;

    Sammanfattning : This essay investigates how Philip Guston and Henry Taylor explore the subject of African American oppression in their art and how they have been received by critics and art institutions. Using semiotics based on Hans Haydens article “Den omplacerade koden: Om Edgar Degas Interiör”, this essay explores how meaning is created in signs existing within the respective artists’ works. LÄS MER