Sökning: "Visuell Programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Visuell Programmering.

  1. 1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  2. 2. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER

  3. 3. AI en skrämmande drake eller ett verktyg? : Hur upplevs AI-konstgenerering inom spelutveckling?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Smilla Svärd; [2023]
    Nyckelord :Artificiell Intelligens AI ; Visuell media; upphovsrätten; grafiskt spelkoncept;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens(AI) har spirit ut sig på flera områden än bara programmering och robotar. Numera används det vid skrivande, musik-skapande, interaktiva chatter och inom den senaste utvecklingen involveras även konst. LÄS MER

  4. 4. Paramerisk Grasshopper-design av fackverk : Automatiserat arbetsflöde för dimensionering och projektering av fackverk

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Olle Arnold Carlsson; Fredrik Svärdström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I arbetet skapades ett parametriskt skript med en fullt automatiserad arbetsgång för parameterstyrd projektering och dimensionering av fackverksbalkar. Syftet med arbetet var att förenkla arbetsgången för projektörer och konstruktörer i det dagliga arbetet. LÄS MER

  5. 5. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER