Sökning: "Visuell Programmering"
Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Visuell Programmering.
1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL
M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER
2. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER
3. AI en skrämmande drake eller ett verktyg? : Hur upplevs AI-konstgenerering inom spelutveckling?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Artificiell intelligens(AI) har spirit ut sig på flera områden än bara programmering och robotar. Numera används det vid skrivande, musik-skapande, interaktiva chatter och inom den senaste utvecklingen involveras även konst. LÄS MER
4. Paramerisk Grasshopper-design av fackverk : Automatiserat arbetsflöde för dimensionering och projektering av fackverk
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : I arbetet skapades ett parametriskt skript med en fullt automatiserad arbetsgång för parameterstyrd projektering och dimensionering av fackverksbalkar. Syftet med arbetet var att förenkla arbetsgången för projektörer och konstruktörer i det dagliga arbetet. LÄS MER
5. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER