Sökning: "Visuell journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Visuell journalistik.

  1. 1. "DE VILLE JU VÄCKA KÄNSLOR, JA, OCH DET FUNKADE”. En kvalitativ studie om visuell storytelling ur ett mottagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Pol Almirall Sola; Tindra Örnroth; [2024-03-11]
    Nyckelord :Storytelling; visuell kommunikation; visuell storytelling; narrativ teori; scheman; dynamisk uppmärksamhetsteori; teorin för visuellt framträdande faktorer; reklamfilm;

    Sammanfattning : In a constantly and rapidly developing world where the environment, human rights and inclusivity has become more important topics on the agenda than ever before, companies have had to adapt their marketing strategies to fit society's new expectations and standards. This has led to a shift in focus – from directly selling a product to now selling a brand. LÄS MER

  2. 2. En bild säger mer än tusen ord - men håller texten med om dem?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jenny Suurküla; [2022-08-01]
    Nyckelord :Multimodal kritisk diskursanalys; socialsemiotik; mediegestaltning; flyktingar; asylsökande; visuell retorik; tabloider;

    Sammanfattning : The news media has a large hand in how we perceive the world around us, and one sensitive topic which is widely reported on is refugees and asylum seekers. Therefore, there is and has been a great deal of research made on the subject internationally. LÄS MER

  3. 3. Det finns en stor korruption bland nyhetsmedier : En studie om nyhetsmediernas påverkan på Folkhälsomyndighetens trovärdighet under covid-19

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Silvana Gutierrez; Emma Måhlgren Radibratovic; [2022]
    Nyckelord :Source credibility; media credibility; digital media; traditional media; public health authority; credibility; covid-19; news media; source credibility; digitala medier; media credibility; traditionella medier; folkhälsomyndigheten; trovärdighet; covid-19; nyhetsmedier;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin har påverkat många länder runt om i världen. Folkhälsomyndigheten i Sverige införde restriktioner och rekommendationer för att skydda samhällets befolkning från att smittas av viruset. I samband med pandemin har det uppkommit ett överflöd av nyheter gällande covid-19 inom både traditionella och digitala medier. LÄS MER

  4. 4. ”Det sitter i ryggmärgen” : En studie om visualisering av krisjournalistik i svenska teve-nyheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Paula Svedere; Tess Johansson; [2022]
    Nyckelord :Semiotik; bildanalys; krisjournalistik; nyhetsvärdering; medialisering; visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : This thesis examines how journalistic news values are visualized in crisis reporting in the Swedish television news. The material is chosen with a sampling technique that is referred to as stratified selection, and provides the thesis with 70 newscasts to analyze. A crisis can be defined as a pandemic, act of terror, violence and more. LÄS MER

  5. 5. Tjock och manlig - En semiotisk bildanalys av manliga fettaktivisters innehåll på Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Thorolvsen; Henric Wallin; [2020-02-03]
    Nyckelord :Fettaktivism; manlig kroppsaktivism; Instagram; sociala medier; semiotik; semiotisk bildanalys; kompositionell tolkning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur män uttrycker fettaktivism genom bilder på Instagram. Teori: Hegemonisk maskulinitet, visuell kultur Metod: Semiotisk bildanalys, kompositionell tolkning Material: Profiler och bilder på Instagram från 7 manliga fettaktivister. Inläggen är publicerade 2019. LÄS MER