Sökning: "Visuell läskunnighet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Visuell läskunnighet.

  1. 1. Tofta Gnisvärd naturstråk : landskapsanalys och gestaltningsförslag för utveckling av Tofta strand

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jenny Hansen; Klara Kåks; [2022]
    Nyckelord :naturstråk; Gotland; Tofta strand; Gnisvärd; analys genom syntes; landskap som språk; ekologisk läskunnighet; integrerad landskapskaraktärsanalys ILKA;

    Sammanfattning : Tofta strand mellan Tofta bad och Gnisvärds hamn är en av Gotlands mest välbesökta stränder. Landskapet har höga värden ur både ekologiska och sociala aspekter, då det på samma gång utgör en spektakulär naturmiljö med hög biologisk mångfald samtidigt som det är ett populärt område för turism och rekreation. LÄS MER

  2. 2. Varför bild? : Grundskoleelevers uppfattningar om bildämnets relevans

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara A. Lindberg; [2021]
    Nyckelord :photo elicitation; primary school; student’s perception; Visual Arts Education; visual culture; visual literacy; bildelicitering; bildundervisning; elevers uppfattning; grundskola; visuell kultur; visuell läskunnighet;

    Sammanfattning : This is a study of qualitative method that aims to investigate how compulsory school students perceive the content of Visual Art Education and the relevance of art education. The study is based on empirical methods that consists of semi-structured interviews with a total of 12 students in grades 6 and 9. LÄS MER

  3. 3. Bilders syfte och funktion i svenska i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Martin Fastberg; Sofie Sundström; [2018]
    Nyckelord :Bilder; multimodalitet; sociokulturell lärandeteori; språkutveckling; undervisning; visuell; visuell kommunikation; visual literacy; visuellt lärande; visuell läskunnighet;

    Sammanfattning : Vi lever i en visuell värld, även kallat bildsamhälle, och trots det visar tidigare forskning att bilder har fortsatt låg prioritet i skolans värld. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur och varför bilder används i samband med elevers språkutveckling i svenska i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  4. 4. Det här är inte en text : En studie i att förstå vikten av visuell läskunnighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Lina Eklund; [2018]
    Nyckelord :Bilderbok; visuell läskunskap; semiotik; narratologi;

    Sammanfattning : I den här studien har text och bilders samverkan undersökts ur ett semiotisk och narratologiskt perspektiv. Det empiriska materialet som består av två bilderböcker har analyserats kring hur text och bilder tillsammans samverkar för att berätta en historia. LÄS MER

  5. 5. "Jaa, men bild… det är ju allt!" : En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Lovisa Augustsson; [2018]
    Nyckelord :bild; bildskapande; bild i skolan; bildundervisning; visuell läskunskap; estetik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : "Jaa, men bild…det är ju allt!" – En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan är en intervjustudie vilken syftar till att få ökad kunskap om bildlärares och gymnasieelevers uppfattningar om bildundervisning och bildskapande, samt om bildämnets plats, roll och funktion i skolan. Materialet som behandlas består av gruppintervjuer med tre verksamma bildlärare, två estetelever i årskurs 3 samt två teknikelever i årskurs 1. LÄS MER