Sökning: "Visuella Artefakter"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Visuella Artefakter.

  1. 1. Augmented Reality for Immersive Video Conference Presentations : Enhancing Video Presentation Experiences with Visual Aid Through Augmented Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Gabriel Rosenberg; [2023]
    Nyckelord :Extended Reality; Augmented Reality; Video Conferencing; Computer Vision; Natural Interaction; Natural User Interfaces; Förstärkt verklighet; videokonferenser; datorseende; naturlig interaktion; naturliga gränssnitt;

    Sammanfattning : As 3D models are increasingly used in a variety of contexts, both for entertainment in games and movies, as well as professional visualization and CAD models, there is an increased demand for collaborative tools which can be used to show these virtual artifacts efficiently. Interaction with digital 3D artifacts has long since been enabled through the use of specialized software, like CAD modeling applications and 3D rendering software; which often are extensive and require time to master and use efficiently. LÄS MER

  2. 2. Kritiska framgångsfaktorer och en designad processkarta för att minska tvetydigheter under kravinsamlingsprocessen ur ett kund–systemleverantörsperspektiv : En entreprenöriellt inriktad fallstudie av ett kund-projekt hos Redpill Linpro

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emelie Anteryd; [2023]
    Nyckelord :ambiguity; requirement gathering process; key success factors; requirements; communication; entrepreneurial approach; case study; system development project; tvetydigheter; kravinsamlingsprocess; framgångsfaktorer; krav; kommunikation; entreprenöriell ansats; fallstudie; systemutvecklingsprojekt;

    Sammanfattning : I takt med att samhället digitaliseras ökar dramatiskt efterfrågan på systemutvecklingsprojekt samtidigt som hanteringen av kundernas krav och behov är mycket utmanande. Tvetydigheter under kravinsamlingsprocessen är ett aktuellt problem som inte sällan bidrar till en lägre framgångsgrad när det gäller systemutvecklingsprojekt. LÄS MER

  3. 3. Hur kan läromedel inspirera och utveckla lärare och deras undervisning i matematik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrin Lindehag Ahlqvist; [2021-02-08]
    Nyckelord :matematik; läromedel; lärarhandledning; undervisningskulturer; centrala idéer; sociokulturellt perspektiv; medierande redskap; epresentationsformer;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en specialpedagogisk synvinkel utforska två matematikläromedel för årskurs 4, med ursprung i undervisningskulturer som till viss del skiljer sig åt. Läromed-lens teoretiska utgångspunkter studerades, samt hur olika representationsformer används och hur elever i behov av stöd och utmaningar stöttas. LÄS MER

  4. 4. VISUELLA NOVELLER SOM TEXTSPEL : Vad finns det att få eller förlora i relation till engagemang och immersion om man konverterar en visuell novell till ett textspel?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Saga Sporrong; [2021]
    Nyckelord :visuella noveller; engagemang; spelnarrativ; textspel;

    Sammanfattning : Denna studie är menad att undersöka relationen mellan text och grafik i spel och visuella noveller, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att inkludera eller exkludera grafik från visuella noveller. För att undersöka detta skapades två artefakter i form av visuella noveller, en med enbart text och en med text och bild. LÄS MER

  5. 5. Real-time Ray Traced Ambient Occlusion and Animation : Image quality and performance of hardware- accelerated ray traced ambient occlusion

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Fabian Waldner; [2021]
    Nyckelord :Ambient occlusion; ray tracing; real-time; animation; Ambient ocklusion; strålspårning; realtid; animation;

    Sammanfattning : Recently, new hardware capabilities in GPUs has opened the possibility of ray tracing in real-time at interactive framerates. These new capabilities can be used for a range of ray tracing techniques - the focus of this thesis is on ray traced ambient occlusion (RTAO). LÄS MER