Sökning: "Vocabulary development"

Visar resultat 21 - 25 av 240 uppsatser innehållade orden Vocabulary development.

  1. 21. Bündische Kinder- und Jugendliteratur auf dem nationalsozialistischen Buchmarkt : Analyse und Klassifikation eines verbotenen Genres

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Tyska

    Författare :Alina Schubert; [2023]
    Nyckelord :Bündische Literatur; Bündische Jugend; Jugendbewegung; Kinder- und Jugendliteratur im Nationalsozialismus; Jugend im Nationalsozialismus; Eberhard Köbel; Karl Köster; Heinrich Banniza von Bazan; Verlag Günther Wolff Plauen ; Voggenreiter Verlag;

    Sammanfattning : Bündisch literature as a genre of youth literature that emerged in the context of the Bündische Jugend in interwar Germany, has so far received little attention in scholarly research. What is known, however, is that the genre was forbidden during the National Socialist era. LÄS MER

  2. 22. Soundtrack till framgång? : Musik som didaktiskt verktyg för svenskundervisningen i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jens Sjöberg; Amanda Jervelycke; [2023]
    Nyckelord :Mellanstadiet; musik; språkutveckling; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : The basis for our study has been to identify how teachers implement music in their language teaching and if there are any benefits to be seen. We have identified that during our own studies, much of the scientific research that has been made available to us regarding this subject has been aimed and performed on younger students; ages three to eight. LÄS MER

  3. 23. Lärares didaktiska val kring muntlig undervisning i ordförståelse : En intervjustudie i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Hansson Gapinski; Olivia Kullenberg; Malin Linnér; [2023]
    Nyckelord :Verbal teaching; didactic choices; word comprehension; language development; choice of words; repetition; concretizing; and dialogue.; Muntlig undervisning; didaktiska val; ordförståelse; språkutveckling; ordval; upprepning; konkretion och dialog.;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att ge eleverna förutsättningar att leva i ett föränderligt samhälle och att lära ut språk som gör att de kan delta i olika samhällsfrågor. Syftet med studien är att undersöka vilka didaktiska val lärare gör vid muntlig undervisning för att utveckla elevernas ordförståelse. LÄS MER

  4. 24. Ämnesspråket – en del av undervisningen : En kvantitativ studie om hur valet av arbetssätt påverkar inlärningen av ämnesrelaterade ord i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lejla Klinac; [2023]
    Nyckelord :subject-specific language; language development approaches; vocabulary; subject instruction; ämnesspråk; språkutvecklande arbetssätt; ordförråd; ämnesundervisning;

    Sammanfattning : Svenskämnets huvudsakliga fokus är inriktat på språket men det kan ifrågasattas om även de övriga skolämnena bör ha samma fokus. Elever lär sig nya ord och begrepp inom alla ämnen i skolan men det är inte självklart att eleverna får tillräcklig förberedelse för detta. LÄS MER

  5. 25. Inkludering samt läs- och skrivutveckling bland elever med språkstörning. : En studie i mellanstadielärares undervisningsmetoder i ämnet svenska.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Gabriella Mellberg; Olivia Börjesson; Molly Driggers; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; läs- och skrivutveckling; språkstörning; svenska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : I dagens skola möter läraren elever med skilda språkliga förutsättningar som alla ska ges möjlighet att delta i en inkluderande undervisning där läs- och skrivutveckling står i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka undervisningsmetoder verksamma lärare använder sig av för att främja inkludering samt läs- och skrivutveckling hos elever med språkstörning i ämnet svenska. LÄS MER