Sökning: "Vocal Education"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Vocal Education.

  1. 1. Vocal Requirements on the Swedish Labour Market : A cross-sectional descriptive survey study

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Urté Murauskaité; [2024]
    Nyckelord :vocal requirements; vocal demands; vocally demanding occupations; speaking time; work tasks; Standard for Swedish occupational classification; röstkrav; röstkrävande yrken; talartid; arbetsuppgifter; Standard för svensk yrkesklassificering;

    Sammanfattning : Det uppskattas att ungefär en tredjedel av arbetsmarknaden består av röstkrävande yrken, det vill säga yrken där rösten är ett viktigt och nödvändigt redskap för att utföra sitt arbete. Tidigare forskning har identifierat lärare, sångare och präster som yrken med röstkrävande arbetsuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Prestationsångest och nervositet i sångundervisning : En studie om sångpedagogers sätt att arbeta med prestationsångest och nervositet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Katariina Valli; [2023]
    Nyckelord :Performance anxiety; anxiety; stage fright; nervousness; socio-cultural perspective; community of praxis; Prestationsångest; ångest; scenskräck; nervositet; sångpedagog; sociokulturellt perspektiv; praxisgemenskap;

    Sammanfattning : This study examines how singing teachers experience students' nervousness and performance anxiety, what physical and intellectual tools they use to work with it and how they have learned to deal with students' nervousness and performance anxiety. The profession of a vocal coach is a socio-cultural profession – they learn from each other, from their students and through individual studies and education. LÄS MER

  3. 3. "Varenda ton vi tar är ju personlig" - En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hilda Axelsson; Alma Fridolfsson; Marcela Ivsinovic; [2023]
    Nyckelord :Musikpedagogik; personligt uttryck; röst; sångteknik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; music education; personal expression; singing lessons; vocal technique; voice; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Personligt uttryck har alltid varit viktigt för oss när vi sjunger och som blivande sånglärare vill vi att arbetet med personligt uttryck ska bli en naturlig del av vår egen sångundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka begreppet personligt uttryck ur ett sånglärarperspektiv för att ta reda på hur sånglärare tolkar och beskriver sitt arbete med begreppet på gymnasiet. LÄS MER

  4. 4. "Is pluralism in vocal register designations a problem or not?" : A study to highlight problems and opportunities with varied voice register narratives.

    Master-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Magdalena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Vocal registers; vocal vocabulary; pluralism; vocal methodology; vocal instruction; vocal discourses;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to gain an overview of the prevailing vocal register vocabulary in Sweden today and to examine how the existing pluralism has a positive or negative impact. There is currently a diverse narrative surrounding vocabulary, and new vocal discourse trends have influenced the conversation about vocal register terminology. LÄS MER

  5. 5. Från mimande till hörd: En aktionsforskningsstudie om icke-sångares sångliga självbild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tilda Sventorp; Josefine Aronsson; [2022]
    Nyckelord :Musikalisk bakgrund; Musikalitet; Självbild; Sångförmåga; Sångundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Musical background; Musicality; Self-image; Singing ability; Singing lessons; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : We who have written this study love to sing. Singing is a part of our everyday life and is a great source of joy. We have both come across people who do not have the same positive relationship towards singing as we have. Therefore, we wanted to investigate what could be the reason behind this more negative approach towards singing. LÄS MER