Sökning: "Vocational identity"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Vocational identity.

  1. 1. VEM FÅR SYNAS? : En ikonografisk visuell analys av läroböcker inom samhällskunskap för yrkesprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Denzel Maarman; [2023]
    Nyckelord :Qualitative analysis; intersectionality; representation theory; identity theory; iconographic analysis; text analysis; diversity; age; gender; ethnicity; motivation;

    Sammanfattning : Textbooks are one of the most common educational materials used at Swedish upper secondary schools. Diversity and inclusion have become increasingly important topics in Swedish society, and it is important to ensure that they are reflected in learning materials such as textbooks. LÄS MER

  2. 2. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henrietta Ludwig; [2023]
    Nyckelord :: Vocational Education and Training; VET; professional knowledge; Apprenticeship; certified plumber; HVAC and Property Maintenance Program; plumbing trade; theoretical and practical knowledge;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER

  3. 3. Yrkesutbildning, yrkeslärare & Yrkesidentitet : En triad av komplexitet, värderingar & utmaningar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Mikael Larsson; [2022]
    Nyckelord :Vocational teachers; Vocational education; Vocational identity; Anställningsbarhet; kritiskt tänkande; yrkesidentitet; yrkeslärare; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : The school and the workplace often characterize two diverse cultures in terms of what is treasured as important skills and values. The role of vocational teachers is to ensure that the students are surrounded by both these cultures. LÄS MER

  4. 4. Samma skyldigheter men skilda framtidsmöjligheter : En fokusgruppundersökning om socioekonomiska faktorers inverkan på gymnasieelevers uppfattningar av samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Emma Snellman; [2022]
    Nyckelord :Social studies; socio-economic differences; student’s perceptions; focus groups; vocational programs; tertiary preparatory programs.; Samhällskunskap; socioekonomiska skillnader; elevers uppfattningar; fokusgrupper; yrkesförberedande program; högskoleförberedande program.;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to increase knowledge about how socio-economic conditions in different groups of students can affect students' perceptions of the subject of social studies. This was done by accounting for, analysing and discussing differences and similarities in perceptions of the subject of social studies between students in vocational and in tertiary preparatory programsin upper secondary school in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Yrkeslärares erfarenheter av yrkeskompetensutveckling : – En intervjustudie på Industritekniska programmet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Petter Hedqvist; [2021]
    Nyckelord :Continuing professional development; vocational teacher; industry in development; sociocultural perspective; high school; yrkeskompetensutveckling; yrkeslärare; industri i utveckling; sociokulturellt perspektiv; gymnasium;

    Sammanfattning : Utvecklingen inom industribranschen sker snabbt där maskiner, processer och fabriker blir både mer komplexa och mer avancerade. Industribranschen ställer höga krav på de som ska arbeta inom industrin och det ställer nya krav på yrkeslärarna som ska utbilda den framtida arbetskraften. LÄS MER