Sökning: "Vocational teacher training"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Vocational teacher training.

  1. 1. Språkliga vidder i praktiska ämnen : Språkliga dimensioner inom det Industritekniska programmet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Room Sebastian; [2022]
    Nyckelord :Industrial Technical Programme; Vocational Training Programme; Upper Secondary School; Language Development; Literacy; Technical language; Teaching; Industritekniska programmet; Yrkesutbildning; Gymnasiet; Språkutveckling; Litteracitet; Fackspråk; Undervisning; Yrkesliv;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad den språkliga dimensionen består utav inom gymnasieskolansIndustritekniska program, med fokus på det svenska språket. Undersökningen har gjorts medhjälp av intervjuer där sex undervisande lärare på programmet har fått svara på frågorgällande språket och hur det relaterar till utbildningens programgemensamma ämnen ochkurser. LÄS MER

  2. 2. Hur matematiken kan göras mer relevant för elever på yrkesprogram : En litteraturstudie av matematik på gymnasiets yrkesprogram och hur matematiken kan kopplas till elevernas kommande yrke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Mattias Carlsson; [2021]
    Nyckelord :Yrkesmatematik; Matematik på yrkesprogram; relevans; synliggöra matematik;

    Sammanfattning : Elever på yrkesprogram i Sverige presterar sämre på nationella proven i matematik jämfört med elever på högskoleförberedande program (detta trots att matematikkurserna på yrkesprogram är anpassade till yrkesutbildningen och ofta på en lägre teoretisk nivå än på de högskoleförberedande programmen). En anledning till varför eleverna lyckas sämre kan vara att eleverna inte ser nyttan med matematiken, det vill säga att det i kurserna saknas en tydlig koppling till hur de kan använda matematiken i sitt kommande yrke. LÄS MER

  3. 3. Yrkeslärares erfarenheter av yrkeskompetensutveckling : – En intervjustudie på Industritekniska programmet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Petter Hedqvist; [2021]
    Nyckelord :Continuing professional development; vocational teacher; industry in development; sociocultural perspective; high school; yrkeskompetensutveckling; yrkeslärare; industri i utveckling; sociokulturellt perspektiv; gymnasium;

    Sammanfattning : Utvecklingen inom industribranschen sker snabbt där maskiner, processer och fabriker blir både mer komplexa och mer avancerade. Industribranschen ställer höga krav på de som ska arbeta inom industrin och det ställer nya krav på yrkeslärarna som ska utbilda den framtida arbetskraften. LÄS MER

  4. 4. Danslärares praktik och mental träning som del av en holistisk dansundervisning : Mentala träningsprocesser och dess plats i dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Susanna Caldegren Berggren; [2021]
    Nyckelord :Dance; dance teaching; dance teacher; mindfulness; mental training; vocational education.; Dans; dansundervisning; danslärare; mindfulness; mental träning; yrkesutbildning.  ;

    Sammanfattning : Fokus för studien är danslärares förståelse och bruk av mentala träningsprocesser i dans­undervisningen. Syftet med studien är att beskriva hur danslärare, vid gymnasieprogram och yrkesprogram för dans i dag, arbetar med metoder som indikerar mental träning. LÄS MER

  5. 5. Digital multimodal loggbok som bro mellan lärare och studenter på yrkeslärarutbildningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annica Ådefors; [2020]
    Nyckelord :Vocational teacher training; practicum; socio-semiotic resources; myltimodality; digital bridges; log book; Yrkeslärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; sociosemiotiska resurser; multimodalitet; digitala broar; loggbok.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken potential en digital multimodal loggbok kan ha som digital bro mellan studenter och lärarutbildare under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) för att stötta studenterna i deras profession- och kunskapsutveckling, med hjälp av sociosemiotiska resurser, såsom digitala verktyg. Jag har undersökt hur en grupp yrkeslärarstudenter använder de sociosemiotiska resurser som erbjuds i den multimodala loggboken under deras VFU, för att kommunicera kunskaps- och professionsutveckling via en digital bro till lärosätet. LÄS MER