Sökning: "Vogue"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade ordet Vogue.

  1. 1. TECHNOLOGICAL ASSESSMENT OF HYDROGEN (FUTURE SCENARIOS: SOCIOLOGICAL, ENVIRONMENTAL, ECONOMIC, AND ENERGETIC ASPECTS)

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Arturo Martínez Lozano; [2023-03-08]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nowadays, the term energy transition is coming into vogue, as many countries are adopting the climate change agenda across the world to achieve sustainable development goals and change from nonrenewable energies to those coming from inexhaustible energy sources, that are more efficient and less polluting. Power-to-hydrogen is an auspicious solution for storing variable renewable energies. LÄS MER

  2. 2. Artificial Intelligence en Vogue

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Karl Cajmatz; Leon Klein; [2023]
    Nyckelord :management fashion; management fads; artificial intelligence; AI; enterprise AI;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how enterprise AI could be understood from a management fashion perspective. Although management fashion theory has been applied to a myriad of management concepts, the currently hyped phenomenon of artificial intelligence (AI) is not one of them. LÄS MER

  3. 3. Olena Zelenska, moder till en hel nation

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Archer; Hedda Berg; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga nationalsymboler; modernation; genus; media; krig; konflikt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Moder Svea, Marianne och nu Olena Zelenska? Kvinnliga nationalsymboler har varit återkommande i historien - dels som gestalter som symboliskt ska försvaras av nationens män, dels som mödrar vars uppgift är att ta hand om kollektivet och familjen. Studien undersöker hur två stora populärkulturella medieforum, Vogue och Time Magazine, har porträtterat första damen Olena Zelenska i samband med kriget i Ukraina. LÄS MER

  4. 4. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  5. 5. The Power of the Power Suit : How do the representations of women’s work in American Vogue reflect the changes in the female labour force participation rate from 1900 to 2020?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Mikaela Sasi; [2022]
    Nyckelord :Female Labour Force Participation Rate FLFP ; Fashion; Media Representation; United States; Economic History; Content Analysis; The Vogue Magazine; Business and Economics;

    Sammanfattning : The increase in female labour force participation rate can be considered as the most significant labour market trend taken place over the last 120 years in the United States. However, despite the drastic increase, women’s labour participation has stagnated since the mid-1990s. LÄS MER