Sökning: "Voice tuition"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Voice tuition.

  1. 1. “Är jag ignorant?”: En kvalitativ intervjustudie om individuell sångundervisning för transpersoner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Linnea Simon; [2021]
    Nyckelord :Identitet; Språkbruk; sång; Sångundervisning; Transperson; Trans* ; Trans* röst; Trans* sångare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Identity; Language use; Singing tuition; Transgender; Trans* voice; Trans* singer; Voice; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : 2017 inkom 153 olika remissyttranden från bland annat Statens skolverk och Statens kulturråd, med förslag för hur transpersoner i Sverige kan få stärkt ställning och levnadsvillkor i Sverige (SOU 2017:92). Mot bakgrund av detta har denna studie för avsikt att kartlägga trans*+sångares och sånglärares uppfattningar om och upplevelser av hur de arbetar tillsammans i individuell sångundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Låtskrivande och musik för alla : Inkludering och deltagande i musik och låtskriveri för elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan

    Magister-uppsats,

    Författare :Sonja Skibdahl; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; intellectual disability; KASAM; meaningfulness; the effect of music; the participation; the socio cultural theory; Delaktighet; inkludering; KASAM; kognitiv funktionsnedsättning; meningsfullhet; musikens betydelse; Sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, ur pedagogernas upplevelser, undersöka och beskriva låtskrivandets och musikens betydelse hos sextio elever inom grundsärskolan och gymnasiesärskolan på sammanlagt fyra skolor i Sverige. Studien har fokuserat på hur samtliga elever kan göras delaktiga i låtskrivande, vilka färdigheter musik och låtskriveri kan bidra med för eleverna samt vilka svårigheter pedagoger kan stöta på när de jobbar med att inkludera samtliga elever i låtskrivandet. LÄS MER

  3. 3. ”Du sa inte att jag skulle kunna den.” : En kvalitativ intervjustudie om sånglärares syn på gehörs- och musiklära inom individuell undervisning vid gymnasiet 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Matilda Birgestrand Jönsson; [2019]
    Nyckelord :musiklära; gehörslära; diskursanalys; sångundervisning; sång; estetiska programmet; sångpedagoger;

    Sammanfattning : I studien undersöks de inslag av gehörs-och musiklära som förekommer inom den individuella sångundervisningens planering samt lektionsinnehåll på gymnasieskolans estetiska program, inriktning musik. Resultatet visar att det inte finns någon konsensus i frågan. LÄS MER

  4. 4. Ett overkligt sångideal? - En studie i hur några av dagens sångpedagoger upplever att samtida populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Johanna Grane; [2018]
    Nyckelord :Förebild; Musikproduktion; Populärmusik; Sångideal; Sångundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Music production; Popular music; Role model; Vocal ideal; Voice tuition; Music Education; Social science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några av dagens sångpedagoger upplever att populärmusikaliska sångideal påverkar sångundervisning på gymnasiet, samt hur pedagogerna arbetar för att hjälpa elever att lära känna och förstå sin egen sångröst. Studien har genomförts med hjälp av fyra kvalitativa forskningsintervjuer med sångpedagoger som undervisar på gymnasiet. LÄS MER

  5. 5. Prioriteringar i undervisningen : Sångpedagogers kunskapsprioriteringar och mål med undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Malin Nordén; [2016]
    Nyckelord :school of music; school of arts; vocal education; beginners; priorities; survey; interview; didactics; musik- och kulturskola; sångundervisning; nybörjare; prioriteringar; enkät; intervju; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad sångpedagoger prioriterar i undervisningen av nybörjar-elever. Studien baseras på en enkätundersökning där tio sångpedagoger från södra och mellersta Sverige deltog, samt tre enskilda intervjuer med sångpedagoger som också deltagit i enkäten. LÄS MER