Sökning: "Voluntary Employee Turnover"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Voluntary Employee Turnover.

  1. 1. Lojalitets inverkan på anställdas vilja att stanna : En enkätstudie som undersöker hur påverkansfaktorerna lön och andra motivationsfaktorer, samhörighet, lojalitet, kompetensförsörjning och arbetets utformning, inverkar på anställdas vilja att stanna i sin anställning, inom privat och offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elin Stolt; Hilda Färdig; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; voluntary turnover; private sector; public sector; motivation; job satisfaction; Bibehållande av personal; frivillig uppsägning; privat sektor; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den globala tekniska utvecklingen och framväxten av kunskapssamhället har bidragit till att kunskap och mänskliga färdigheter fått en central betydelse för organisationers framgång. Idag anses anställda därmed som en viktig och central del för att höja den organisatoriska prestationen och för att behålla konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 2. Den frivilliga personalomsättningenunder Covid-19 pandemin : En kvalitativ studie om bakomliggande faktorersom påverkat anställda till att byta arbete

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Fanny Jonsson; Linda Brandel; [2022]
    Nyckelord :Frivillig personalomsättning; Missnöjesfaktorer; Motivationsfaktorer; Covid-19;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få en djupare förståelse för varför anställda frivilligt valt att avsluta sin anställning och påbörja en annan under covid-19 pandemin. Pandemin resulterade i flera rekommendationer, restriktioner och nedstängningar vilket bidrog till en helt ny vardag. LÄS MER

  3. 3. Kampen om advokaten : Incitamentssystemets påverkan på frivillig personalomsättning inom kunskapsintensiva organisationer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Josefine Nilsson; Christofer Klerbro; [2021]
    Nyckelord :Voluntary turnover; knowledge-intensive organizations; monetary incentive systems; non-monetary incentive systems; profit sharing systems and law firms.; Frivillig personalomsättning; kunskapsintensiva organisationer; monetära incitamentssystem; icke-monetära incitamentssystem; vinstdelningssystem och advokatbyråer.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kunskapsintensiva organisationer upplever svårigheter när det kommer till att behålla medarbetare och de tvingas således arbeta för att hantera den frivilliga personalomsättningen. Den svenska advokatbranschen genomgår förändring och medarbetare byter arbetsgivare i allt större utsträckning. LÄS MER

  4. 4. ”MAN SKA HA JÄVLIGT KUL PÅ JOBBET” : En kvalitativ studie om hur organisationskultur och interna marknadsföringsaktiviteter påverkar anställdas intentioner att stanna inom en organisation

    Master-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Tobias Nilsson; Oliver Tidblad; [2021]
    Nyckelord :Internal marketing; Internal Branding; Employer branding; Organizational culture; Intention to stay; Transformational leadership; Employee turnover;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate employees in knowledge-intensive organizations' intentions to stay in their workplace and to see if organizational culture and internal marketing activities have an effect to reduce voluntary staff turnover.There are several factors which affect employees' intentions to leave or stay in their current work position. LÄS MER

  5. 5. Employer branding: A way to retain young employees : A qualitative study on how SMEs use employer branding in order to retain young employees in their organization and how it is perceived.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Theodor Krona; Emil Virbert Kronqvist; [2019]
    Nyckelord :Employer branding; Gen Z; Gen Y; HR; Marketing; Organizational behaviour; Organizational culture; Employee retention;

    Sammanfattning : Problem background: The voluntary turnover of employees is increasing, the baby boomer generation is retiring and the remaining jobs are to be filled with the workforce left behind, a workforce that is smaller in size. These younger generations (generation Y and Z) have different values and attitudes towards work, and they tend to switch jobs more frequently. LÄS MER