Sökning: "Vuxenstudier"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Vuxenstudier.

  1. 1. Vuxenstudier som omvärldsförståelse och identitetsskapande : Ett interaktionistiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Joneson; [2014]
    Nyckelord :religionsstudier; interaktion; självförståelse; omvärldsförståelse; identitet;

    Sammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen har varit att undersöka vad vuxenstudier kan innebära ur ett socialt perspektiv. Jag har undersökt hur studier i religionskunskap kan bidra till både en ökad självförståelse och omvärldsförståelse och vad som händer med självbilden hos människor som aav olika anledningar hamnar i nya situationer. LÄS MER

  2. 2. Det livslånga lärandet - att lära för livet : narrativ från vuxenstudiernas värld

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Susann Ahlberg; [2012]
    Nyckelord :aktantmodell; hermeneutik; Komvux; livslångt lärande; målgrupp; narrativ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att om möjligt bidra till en större kunskap och ett större intresse för det som kan utgöra en av grundbultarna i uttrycket ”livslångt lärande”, nämligen studier i vuxen ålder vid Komvux. Vidare är syftet att försöka framhäva betydelsen av att hela livet få möjlighet att både som person och som vetande människa växa och genom att få chansen till detta också vara en del av ett ständigt förändrande kunskaps- och informationssamhälle. LÄS MER

  3. 3. Vuxenutbildningens betydelse för individens självbild, självkänsla, självförtroende och livskvalitet. En undersökning om kursdeltagares studieupplevelser inom Komvux Borås.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Birgit Malm; [2008]
    Nyckelord :komvux; vuxenutbildning; studieupplevelser; självbild; självkänsla; självförtroende; livskvalitet;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Efter 25 år som lärare inom vuxenutbildningen var jag intresserad av att undersöka hur kursdeltagarna upplevt sina vuxenstudier. Min upplevelse var från ”katederhållet” och jag ville undersöka hur vuxenstudierna upplevts ur elevperspektiv. Uppsatsen innehåller dels en enkätundersökning, dels en intervjudel. LÄS MER

  4. 4. Att se med nya ögon : En studie i vuxnas lärande från ett symbolinteraktionistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Katarina Lagercrantz All; [2008]
    Nyckelord :vuxenstudier; symbolinteraktionistiskt perspektiv; identiteter; vuxet lärande; andragogik; socialisation; immanent pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vuxnas upplevelse av att studera, i perspektivet socialisation och identiteters rekonstruktion genom studier. Studiens preciserade syfte var hur individen rekonstrueras genom studier med frågeställningar utifrån centrala temata i den teoretiska ramen: Hur uppstår mötet med det rekonstruerande självet? Hur upplever och vad blir konsekvensen av individens möte med den generaliserade andre? Hur upplever individen mötet med de signifikanta symbolerna och vad innebär detta möte? Undersökningen har genomförts i form av en kvalitativ, öppen riktad intervjuundersökning. LÄS MER

  5. 5. Lärcenter som resurs i kommunal vuxenutbildning – en strategi för livslångt lärande?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Programmet för personal- och arbetslivsfrågor

    Författare :Maria Gillberg; [2004]
    Nyckelord :Kommunal vuxenutbildning; Lärcenter; Vuxenstudier; Livslångt lärande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det senaste decenniet har begreppet livslångt lärande fått stort utrymme både i den svenska och den internationella utbildningsdebatten. Vuxenutbildningen har genomgått en reform och utveckling. I Mölndals kommun har en stor satsning gjorts på ett vägledningscenter och ett lärcenter tack vare statliga bidragsmedel. LÄS MER