Sökning: "Vuxnas agerande betydelse för barn"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Vuxnas agerande betydelse för barn.

  1. 1. Att stödja alla barns lek och lekandet i förskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Svanerud; [2020]
    Nyckelord :Preschool; play; teaching; preschool teacher; special educator; principal; collaboration; children with special needs; social interaction; Förskola; lek; undervisning; förskollärare; specialpedagog; rektor; samverkan; barn i behov av särskilt stöd; socialt samspel;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är att undersöka och kritiskt granska synen på lek och vilket handlande det kan generera. Särskilt avser studien undersöka hur förskollärare, specialpedagoger och rektorer ser på förskollärares handlande samt hur den specialpedagogiska rollen beskrivs i relation till förskollärares handlande och barns lek. LÄS MER

  2. 2. Vilken betydelse har vuxnas agerande i mobbningssituationer bland barn?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Anna Eriksson; [2009]
    Nyckelord :Bemötande; beteende; kränkning; mobbning; pedagoger;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie behandlar vilken betydelse vuxnas agerande har i mobbningssituationer bland barn. Valet av litteraturstudie som metod om detta problemområde har grundat sig i att kunna få ett bredare perspektiv på vad som redan finns om ämnet. LÄS MER