Sökning: "Vuxnas kränkande behandling mot barn i förskola"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Vuxnas kränkande behandling mot barn i förskola.

  1. 1. Kränkande behandling i förskolan : Enkätstudie om förskollärares uppfattning av kränkande behandling och likabehandlingsarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Lo Eriksson; Louise Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; kränkande behandling; likabehandling; trakasserier;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att öka kunskapen kring kränkande behandling inom förskolan. Med enkätstudie som metod undersökte vi hur förskollärare uppfattar likabehandlingsarbetet kring barn som blir utsatta för kränkande behandling inom förskolan. Att utsättas för kränkande behandling skadar självkänslan och självbilden hos barnet. LÄS MER

  2. 2. Vuxnas kränkningar av barn i förskolan : Uppfattningar om och arbetssätt mot kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Höglund; Elsa Wärnsäter; [2019]
    Nyckelord :Förskola; kränkande behandling; förhållningssätt; makt; postmodernitet;

    Sammanfattning : Enligt de lagar och styrdokument som reglerar förskolans verksamhet ska förskolan säkra varje barns omsorg och trygghet, och inget barn ska behöva utsättas för kränkande behandling. Trots det förekommer det att verksam personal i förskolan utsätter barn för såväl fysiska som psykiska kränkningar. LÄS MER

  3. 3. Att lyfta barns perspektiv och motverka kränkningar : ett arbetsmaterial som stöd för förbättrad kommunikation och ökat samarbete i arbetslagen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Rudenmo; Tina Wernersson; [2019]
    Nyckelord :arbetsmaterial; barns perspektiv; förskola; kollegialt lärande; kommunikation; kränkande behandling; personlig utveckling;

    Sammanfattning : Vi lever i ett samhälle där barnen ses som kompetenta medmänniskor som har egna rättigheter. Att barnen ska få inflytande och vara delaktiga i sin egen vardag är någonting som uttrycks i förskolans styrdokument. LÄS MER

  4. 4. Likabehandlig för alla : - en studie om vuxnas konstruktion av likabehandling i förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emmelie Doverstål; Carole Assine; [2018]
    Nyckelord :Förskola; interaktioner; kränkande behandling; likabehandling; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om likabehandlingsplanen och plan mot kränkande behandling i en förskolas hall och hur detta tar sig uttryck i de vuxnas interaktion med barnen. De två forskningsfrågor som ställdes var: Hur konstrueras likabehandlingsplanen av de vuxna i förskolans praktik? Vilka möjligheter och hinder framträder i mötet mellan vuxna och barn i förskolans hall? Den kvalitativa studien är genomförd utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv för att se hur vuxna i förskolan socialt konstruerar och skapar mening i interaktioner med barnen. LÄS MER