Sökning: "Vygotskij Piaget samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Vygotskij Piaget samspel.

  1. 1. Digitala verktyg i främjandet av barns språkutveckling : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers perspektiv på digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Stålebjer; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskola; Digitala verktyg; IKT; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra hur digitala verktyg används i förskolan för att främja barns språkutveckling, även hur pedagoger förhåller sig till detta. Studien utgår ifrån utvecklingsteorier grundade av Vygotskij och Piaget, som mynnar ut i dagens utvecklingspedagogiska perspektiv på lärande. LÄS MER

  2. 2. Utveckling av det svenska språket hos nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Olga Rolund; Kalliopi Manousaki; [2017]
    Nyckelord :multilingualism; newly arrived; children; preschool teachers; language development; flerspråkighet; nyanländ; barn; förskollärare; språkutveckling;

    Sammanfattning : Utveckling av det svenska språket hos nyanlända barn i förskolan är en empirisk studie om pedagogernas arbetssätt, metoder och strategier för att främja nyanlända barns språkutveckling samt betydelsen av modersmålet för språkutvecklingen. Sex kvalitativa intervjuer genomfördes med sex pedagoger verksamma vid fem förskolor i mångkulturella områden i en medelstor stad i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER

  4. 4. Samspel mellan barn med och utan en språkstörning - ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Strandberg; Leonora Babic; [2014]
    Nyckelord :Dragarbarn; Samspel; Språkbarn; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på hur samspelet yttrar sig mellan språkbarn, ett barn med en diagnostiserad språkstörning och dragarbarn, ett barn med en normal språkutveckling, ur pedagogers perspektiv. I kapitlet centrala begrepp kommer vi att behandla de begrepp som är centrala i vårt arbete, men framför allt i vår analys. LÄS MER

  5. 5. Barns språk- och kommunikationsutveckling i förskolan : En kvalitativ studie om hur barn utvecklar språket genom leken

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann-Sofie Karlsson; Mirlinde Bajrami; [2013]
    Nyckelord :kommunikation; språk; samarbete; förskola och sociokulturell;

    Sammanfattning : Syftet med forskningsstudien var att belysa hur samspelet i leken kan utveckla barns språk och hur pedagogernas syn på kommunikation och samspel ser ut. Studien belyser fenomenet utifrån ett sociokulturellt perspektiv och Vygotskijs och Piagets teorier om språk- och kommunikationsutveckling. LÄS MER