Sökning: "Vygotskij identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Vygotskij identitet.

  1. 1. Nyanländ i Sverige, men också i  SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Hiba Ismailat; Hiba Faour; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; skolspråk; nyanlända elever; förstaspråk; modersmål; SO undervisning ämne; andraspråkselever; utmaningar; årskurs F–3; resurser och arbetssätt.;

    Sammanfattning : Sverige har en ökad etnisk mångfald som har resulterat i att klassrummen i de svenska skolorna är allt mer heterogena. Detta innebär att lärarna undervisar elever från olika delar av världen med olika språkliga förutsättningar och behov samt att lärarna stöter på elever vars modersmål inte är svenska. LÄS MER

  2. 2. Språket från det sociala till det individuella : En kvalitativ studie om språkutvecklande arbetssätt på två olika fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskning; Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Wieszkos Stina; Filippa Ridderström; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; lärare i fritidshem; elever; barn; språkutvecklande arbetssätt; språksvårigheter; flerspråkig; språk; fokusgrupp;

    Sammanfattning : Språket är en viktig pusselbit för att eleverna ska utvecklas både socialt och ämnesmässigt. ”Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära” (Skolverket, 2011, s. 1). Språket är en del av individens identitet och bör därför uppmärksammas i högre grad i fritidshemmets verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Historiemedvetande : Broar måste slås; mellan nu, då och sedan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Peter Ekdal; Anders Giselsson; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiemedvetenhet; grundskolan årskurs 4-6; historia; historiedidaktik;

    Sammanfattning : Meningen med vårt arbete är att först bringa klarhet i begreppet historiemedvetande, dess historiska framväxt, definition och didaktiska möjligheter. Därefter vill vi undersöka huruvida lärare inom ämnet historia i grundskolan årskurs 4-6 förstår och använder sig av begreppet som ett syfte. LÄS MER

  4. 4. -”Va´ saru, saru?” : En kvalitativ undersökning om lärares attityder till talspråket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Annie Wixe; [2017]
    Nyckelord :spoken language; language attitudes; talspråk; språkattityder;

    Sammanfattning : The aim of my thesis is to map out the attitudes and opinions of professional and future teachers in relation to the spoken language. The study has been conducted through an initial survey that was followed up by four in-depth interviews, two with professional teachers and two with prospective teachers. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet och identitet : en intervjustudie om förskollärares arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elisabeth Andersson; Lovisa Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Den mer kompetente andre; didaktik; flerspråkighet; förskolan; förskollärare; identitet; metoder; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Idag finns många barn på våra förskolor som är flerspråkiga och enligt läroplanen för förskolan ska barnen främjas i sin modersmålsutveckling liksom i utvecklingen av det svenska språket (Skolverket, 2016). Dessutom hör språk och identitetsutveckling ihop (a.a.). LÄS MER