Sökning: "Vygotskij strandberg"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden Vygotskij strandberg.

  1. 6. Två är bättre än en - En studie om elever i klassrummet och hur deras samspel inverkar på lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Jönsson; Martina Jönsson; [2013]
    Nyckelord :Grupp; identitet; lärande; parkonstellation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elevers lärande influeras av samspel elever emellan i klassrummet. De frågeställningar som har besvarats är följande: Hur skiljer sig lärandet åt beroende på vem eleverna sitter bredvid i klassrummet? Hur tänker pedagogen om lärande, genom samspel elever emellan i klassrummet?. LÄS MER

  2. 7. Pedagogers uppfattningar om flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Manal AL-Roomi; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkighet; lärande; miljö; modersmål; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagoger i förskolan resonerar kring flerspråkiga barns språkutveckling och lärande samt att undersöka miljöns betydelse i detta sammanhang. Mina teoretiska utgångspunkter baserar sig på Vygotskijs sociokulturella teori om barns lärande. LÄS MER

  3. 8. Samlärande i en additiv språkmiljö : En studie där barn, vårdnadshavare och pedagoger i samverkan stärker barns identiteter och språkutveckling, utifrån individernas erfarenheter, miljöer och kulturer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Wallhäger Barbro; Johanna Forslund; [2012]
    Nyckelord :additiv språkmiljö; aktionsforskning; annat modersmål än svenska; det kompetenta barnet; didaktik; flerspråkighet; identitetsskapande; kontext; kreativitet; Läroplanen för förskolan Lpfö 98 10 Skolverket 2010 ; Montessori; Mosaikmetod; sociohistoriskt och -kulturellt perspektiv; Reggio Emilia; språklekar; språkmedvetande; språkutveckling; socialsamverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka hur barn med annat modersmål än svenska och deras vårdnadshavare, tillsammans med pedagoger och oss kan utveckla arbetssätt och metoder som stärker barns och vårdnadshavare identitet, samt utvecklar och stödjer språkutvecklingen. Syftet var också att utifrån dessa metoder och arbetssätt utarbeta ett metodhäfte. LÄS MER

  4. 9. FMT ur ett sociokulturellt perspektiv : En utvecklande aktivitet

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten; Karlstads universitet

    Författare :Andreas Bergh; [2010]
    Nyckelord :FMT-metoden; Sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; Fragil X; Funktionsinriktad musikterapi;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt hur Funktionsinriktad MusikTerapi (FMT) kan beskrivas som en utvecklande aktivitet ur ett sociokulturellt perspektiv, vilket inte är gjort tidigare. För att kunna göra detta har jag beskrivit både FMT-metoden och det sociokulturella perspektivet, där jag koncentrerat mig på kännetecken för utvecklande aktiviteter. LÄS MER

  5. 10. "Mysigt och inbjudande att sitta och läsa böcker"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tina Zinn; Viveka Hansen; [2008]
    Nyckelord :böcker; barn; Vygotskij; läsning;

    Sammanfattning : På våra två förskolor finns det böcker som står prydligt i sina hyllor, på något sätt ingår det som en naturlig del av vår förskolekultur. Men frågan är då om böckerna används och läses? För oss båda finns det ett stort intresse av böcker och högläsning vilket gjorde ett självklart val av undersökningens syfte. LÄS MER