Sökning: "Vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 381 uppsatser innehållade ordet Vygotskij.

  1. 1. Att läsa mellan raderna. Om flerspråkiga elevers avancerade läsförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Lindholm; [2018-11-15]
    Nyckelord :Flerspråkighet; avancerad läsförståelse; dialogisk undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen skrivs inom ramen för ett VR-finansierat projekt, Läsamellan raderna, som handlar om huruvida en dialogbaseradundervisning ger elever bättre förutsättningar att utveckla sin läsning, änen mer traditionell monologisk undervisning. Tio klasser (årskurs sju)från fyra olika skolor har deltagit i den så kallade experimentgruppenoch lärarna i studien har följt ett dialogiskt undervisningsupplägg. LÄS MER

  2. 2. UTLANDSADOPTERADE BARNS INTEGRERING OCH SPRÅKINLÄRNING En kvalitativ studie utifrån fem adoptivföräldrars perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Jane Sandström; Julia Enoksson; [2018-08-25]
    Nyckelord :Utlandsadopterade barn; lärande; språk; sociokulturell; kognitiv;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att utifrån adoptivföräldrarnas perspektiv undersöka barnets integrering in i sitt nya modersmål, samt analysera adoptivföräldrarnas erfarenheter om eventuella språksvårigheter som kan uppstå i den sociala kontexten.Teori:Till grund av studien används det sociokulturella perspektivet utifrån Vygotskij och Säljö. LÄS MER

  3. 3. Samarbete och motivation med klassiska och digitala musikinstrument Ett försök med komposition i en högstadieklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Irina Moshkova Paulsen; Natalia Sidorenko; [2018-08-25]
    Nyckelord :Klassiska musikinstrument; digitala musikinstrument; digitalisering; musikens sociala roll; samarbete; motivation; komposition;

    Sammanfattning : Syfte:I denna studie har vi försökt att jämföra digitalt musikskapande och musikskap-ande med klassiska musikinstrument på högstadiet med accent på samarbets-miljö, musikaliskt- och socialt samarbete från lärares och elevers perspektiv samt motivation för musicerande.Teori:I uppsatsen används sociokulturell teori (Dewey och Vygotskij). LÄS MER

  4. 4. Snälla, kan du inte bara sitta stilla som alla andra? : En kvalitativ textanalys av litteratur för och om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lovisa Kahl; [2018]
    Nyckelord :Inclusion; Diversity; Norm-Criticism; Sociocultural Theory; Neuropsychiatric Disabilities; ADHD; Autism; Kumashiro; Vygotskij; Inkludering; mångfald; normkritik; sociokulturell teori; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; Autism; Äppelhylla; Kumashiro; Vygotskij;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how pedagogical picture books intended for inclusion represents children with neuropsychiatric disabilities. This is investigated through in-depth analysis of four books dealing with the subject from different approaches, recommended by state libraries and the specialised educational authority. LÄS MER

  5. 5. Vilka lärandemetoder inom matematik gynnar elever på högstadiet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jeff Skarenstedt; [2018]
    Nyckelord :Algebra; didaktik; högstadiet; Lev Vygotskij;

    Sammanfattning : Mitt syfte med detta arbete är att studera pedagogiska och didaktiska val som en lärare gör. I sammanhanget studeras teoretiska val och viss sorts pedagogik samt hur detta visar sig i konkreta metoder kopplade till matematikundervisning, med frågeställningen: Vilka lärandemetoder i algebra gynnar elever på högstadiet? I sammanhanget är teorier, praktik, bra matematiklärare och lärandemetoder av relevans. LÄS MER