Sökning: "WISC test"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden WISC test.

  1. 1. Att berätta med ord och bilder: Relationen mellan återberättande och och bildsekvensering hos barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ulrika Carlsson; Linda Södergård; [2015-07-10]
    Nyckelord :Återberättande; bildsekvensering; barn; Bussagan; Story retelling; picture arrangement; children; narrative; Bus story test.;

    Sammanfattning : Berättande är en komplex handling som kräver flera språkliga och andra kognitiva förmågor, såsom minne och uppmärksamhet. Ny forskning har visat att det finns ett samband mellan muntlig återberättarförmåga och bildsekvensering hos barn med neuropsykiatriska svårigheter. LÄS MER

  2. 2. A study of twins born preterm : Functional lateralization, cognition, and brain volumes in twin and single-born children at early school ages

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Rebecka Boberg; Sofia Wallström; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Earlier research has found that preterm birth with low gestational age (GA) and low birth weight (BW) is associated with an increased risk of long-term effects such as atypical lateralization, cognitive deficits and smaller brain volume. Similar consequences have been found in twins. This study compares twins born preterm (n=22, Mean GA=32. LÄS MER

  3. 3. A study of twins born preterm : Functional lateralization, cognition, and brain volumes in twin and single-born children at early school ages

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Sofia Wallström; Rebecka Boberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Earlier research has found that preterm birth with low gestational age (GA) and low birth weight (BW) is associated with an increased risk of long-term effects such as atypical lateralization, cognitive deficits and smaller brain volume. Similar consequences have been found in twins. This study compares twins born preterm (n=22, Mean GA=32. LÄS MER

  4. 4. Associationer mellan kognitiv nivå, beteendeproblem och att vara för tidigt född

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Lisen Högbom; Sofia Mellerby; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barn födda för tidigt (gestationsålder, GA < 37) löper ökad risk för kognitiva nedsättningar, emotionella problem och beteendeproblem. För att undersöka möjliga skillnader och samband beträffande kognitiv nivå och beteendeproblem jämfördes testresultat från Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV) och Child Behavior Checklist (CBCL) mellan för tidigt födda barn (PT) (n= 51, GA 22-34) och barn födda efter fullgången graviditet (FT) (n=57, GA 40 +/-2), i åldern 7-8 år. LÄS MER

  5. 5. Psykisk ohälsa, ADHD och begåvning hos barn och ungdomar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :David Köster; Kristian Hallsten; [2013]
    Nyckelord :Attention Deficit Hyperactiviy Disorder; ADHD; uppmärksamhet; Conners’ CPT-II; SNAP-IV; begåvning; WISC-IV; psykisk hälsa; självbild; Beck Ungdomsskalor; Sverige; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka tidigare beskrivna skillnader i psykisk ohälsa mellan barn med ADHD och kontroller samt hur denna ohälsa samvarierar med begåvning och kärnsymtom på ADHD. Relevant litteratur presenteras ur både ett internationellt och ett nationellt perspektiv. LÄS MER