Sökning: "WISC-III"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet WISC-III.
1. Att berätta med ord och bilder: Relationen mellan återberättande och och bildsekvensering hos barn
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Berättande är en komplex handling som kräver flera språkliga och andra kognitiva förmågor, såsom minne och uppmärksamhet. Ny forskning har visat att det finns ett samband mellan muntlig återberättarförmåga och bildsekvensering hos barn med neuropsykiatriska svårigheter. LÄS MER
2. Action Naming Test (ANT) : Översättning och normering för vuxna i en svensk population
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Benämningsförmågan av verb och substantiv kan påverkas på skilda sätt vid neurologisk skada eller sjukdom och idag finns inget normerat verbbenämningstest på svenska. Syftet med föreliggande studie var att översätta och ta fram normvärden för friska vuxna personer på Action Naming Test (ANT), samt att undersöka huruvida ålder, kön, utbildnings- och kognitionsnivå påverkar resultaten. LÄS MER
3. Läsförmåga hos barn med Cochleaimplantat : Relaterat till kognitiva och språkliga förmågor
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hörselhjälpmedel som används av personer med grav hörselnedsättning eller dövhet. Ett CI ger barn med medfödd dövhet möjlighet att höra och utveckla talad kommunikation. CI ersätter inte normal hörsel och det finns stora individuella variationer i språk och talfärdighet hos personer med CI. LÄS MER
4. Språkliga och kognitiva förmågor hos barn med läs-och skrivsvårigheter : En jämförelse med barn med cochleaimplantat
Magister-uppsats, LogopediSammanfattning : Children with Reading and Writing Difficulties and Their Language and Cognitive Abilities A Comparison with Children with a Cochlear Implant Abstract The aim of this study was to examine the cognitive abilities that are important for reading in children with reading disabilities, children with a cochlear implantation and typically developed children. 64 children aged 10-12 years participated in the study. LÄS MER
5. Begåvningsnivå och psykiska problem - en undersökning av en kohort tvångsvårdade flickor och kvinnor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : This study describes the intellectual ability of a cohort consisting of 120 young women in compulsory care at a SiS institution in Sweden, tested and analyzed between January 2001 and May 2005. The women have been tested with the intelligence tests WISC-III or WAIS-R, as well as the personality trait tests BCT, CMPS and SCL-90, and the personality disorder test SCID-II. LÄS MER