Sökning: "WTR writing to read"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden WTR writing to read.

  1. 1. Att skriva sig till läsning : En kvalitativ studie av pedagogers erfarenheter av metoden ASL för elever med läs- och skrivsvårigheter och andra specialpedagogiska behov

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Moa Linderson; Pia Huitfeldt; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Är tangenterna kvickare än pennan? : En systematisk litteraturstudie om att skriva sig till läsning med hjälp av digitala verktyg.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linda Ohlsson; Emilia Lindgren; [2020]
    Nyckelord :systematic literature study; learning to write and read; digital tools; writing to read WTR ; kindergarten; grade 1; grade 2.; systematisk litteraturstudie; läs- och skrivutveckling; digitala verktyg; ASL-metoden; förskoleklass; åk 1; åk 2.;

    Sammanfattning : I skolans tidigare åldrar fokuseras till stor del på läs- och skrivutveckling och vilka metoder som lämpar sig bäst för elevers lärande. Den här systematiska litteraturstudien handlar om elevers tidiga skrivutveckling med hjälp av digitala verktyg och att skriva sig till läsning (ASL-metoden). LÄS MER

  3. 3. "Men det är ju en fantastisk metod i sig!" : En undersökning om läs- och skrivinlärningsmetoden ”Att skriva sig till läsning”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Källström Michaela; [2018]
    Nyckelord :Writing to read WTR ; Arne Trageton; sociocultural perspective; computers; learn writing and reading; grade 1-3; Att skriva sig till läsning ASL ; Arne Trageton; sociokulturellt perspektiv; datorer; läs- och skrivinlärning; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se vilken uppfattning verksamma lärare har om metoden Att skriva sig till läsning, varför de valt eller inte valt att arbeta med metoden samt om de anser att metoden är effektiv vid elevernas läs- och skrivinlärning. Syftet är även att jämföra de verksamma lärarnas åsikter i relation till den forskning som finns om metoden. LÄS MER

  4. 4. Samtal vid skrivande : En studie kring vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Wetterö; [2018]
    Nyckelord :Writing to read WTR ; scaffolding; collaborative; literacy; Att skriva sig till läsning ASL ; scaffolding; kollaborativ; skriv- och läsinlärning;

    Sammanfattning : Den här kvalitativa empiriska studien syftar till att få kunskap om vad som sker i samtalet mellan elever när de skriver tillsammans på dator, då detta kan vara svårt att upptäcka i klassrumssituationen. Ett sociokulturellt perspektiv antogs och syftet preciserades i frågeställningen: På vilket sätt interagerar elever när de tillsammans och i samband med ASL-arbetet skriver en text på datorn? Tre skrivarpar deltog i studien, som genomfördes vid två tillfällen. LÄS MER

  5. 5. Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Lennartsson; [2017-11-10]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; IKT – Information- och kommunikationsteknik; dator; stödinsatser;

    Sammanfattning : Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER