Sökning: "Waldorf pedagogy"
Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden Waldorf pedagogy.
6. När Centraliseringen gav vingar åt det enskilda och potentiellt religiösa : En studie över hur Sveriges första waldorfskola fick statsbidrag i en tid när den dominerande trenden var emot
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The study delves into reasons and arguments why Kristofferskolan, the first Waldorf school in Sweden, was able to get financial aid from the government in a time when it was unthinkable to support private schools in Sweden. From the 1950s until the 1990s publicly controlled schools were the norm in the Swedish school system and private schools were systematically dismantled. LÄS MER
7. Präglas religionsundervisningen på waldorfskolan av antroposofi? : En kvalitativ studie om religionsundervisning på waldorfskolor präglas av antroposofi utifrån waldorflärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Waldorf pedagogy emerged from anthroposophy and has the same founder, Rudolf Steiner. Because of this, there are some researchers and public debaters who discuss how and in what ways Waldorf pedagogy is shaped by anthroposophy. LÄS MER
8. Lustfyllda vägar till skriftspråket : En kvalitativ studie om arbetet med skriftspråk utifrån barnens intresse i förskolan: En jämförelse mellan sex förskollärares erfarenheter av arbete med skriftspråk baserad på tre olika pedagogiska inriktningar.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study was to examine how teachers in Waldorf, Reggio Emilia and traditional pedagogy work with literacy in preschools in Sweden. We also wanted to see the similarities and differences between the pedagogical approaches in the work regarding literacy and what the teachers think about the age of children when they learn to read and write. LÄS MER
9. Arkitektur och pedagogik : en historisk och samtida studie över arkitekturens pedagogiska betydelse
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay studies the relationship between architecture and pedagogy. More precisely, it focuses on how architects pedagogical ideas influence the way they plan and design a school. Their thoughts have been read through three older pedagogical thinkers and the Design theo-retical perspective. LÄS MER
10. På lek eller allvar : En kvalitativ undersökning om hur pedagoger använder sig av lek inom kommunal skola och Waldorfskola och hur lek används skolförberedande inom förskoleklassen
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Jag har i min uppsats undersökt hur förskoleklassens verksamhet jobbar skolförberedande utifrån lek genom observationer av förskoleklasser på kommunala skolor och Waldorfskolor. Jag har också samtalat med pedagoger i dessa förskoleklasser och genom dessa samtal med pedagogerna kommit fram till hur de ser på sin verksamhet gällande lek och vart de lägger sin fokus, vilka föreställningar de har om lek och hur de använder sig av denna i skolförberedande syfte. LÄS MER