Sökning: "Waldorf school"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade orden Waldorf school.

  1. 11. ”Alla har lika värde och det är värdefullt att vara olika” : En kvalitativ studie från Waldorfskolan kring lärare och elevassistenters arbete med att skapa en inkluderande skolmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Karlsson; Camilla Svärd; [2013]
    Nyckelord :inclusion; special education; Waldorf School; Waldorf pedagogics; Inkludering; särskolan; Waldorfskolan; Waldorfpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur läraren och elevassistenten arbetar för att skapa inkludering, av elever som läser enligt särskolans läroplan, i en ordinarie gymnasieklass. Vi har med hjälp av de kvalitativa forskningsmetoderna, deltagande observationer och intervjuer, samlat data för att beskriva och analysera hur det inkluderande arbetet ser ut på en Waldorfskola. LÄS MER

  2. 12. En insyn i waldorfskolan : en kvalitativ studie av fyra lärares syn på sin egen undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Amanda Gardelin; [2012]
    Nyckelord :Waldorf pedagogy; Waldorf school; municipal school; curriculum; gender; modern technics; artistic learning; Waldorfpedagogik; Waldorfskolan; den kommunala skolan; läroplan; genus; modern teknik; estetiska lärprocesser.;

    Sammanfattning : Background: The Waldorf school was founded by Rudolf Steiner during the early nineties in Austria. The pedagogy is established in the antrophosofical sight of humanity, which contains focus on three watchwords when it comes to teaching. These are the will, the feeling and the thought. LÄS MER

  3. 13. Lärande genom estetiska lärprocesser : Konstnärlighet som metod i Waldorfskolan - en etnografisk fältstudie

    Master-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Johanna Rehn; [2012]
    Nyckelord :Waldorf pedagogy; Aesthetic learning processes; Aesthetic perspectives; Aesthetic approach; Ethnographic field study; Teaching and learning; Waldorfpedagogik; Estetiska lärprocesser; Estetiska perspektiv; Konstnärligt förhållningssätt; Etnografisk fältstudie; Undervisning och lärande;

    Sammanfattning : In this essay we study the practice of teaching and learning through aesthetic learning processes in a Waldorf School. Through an ethnographic field study three Waldorf teachers have been interviewed about their views regarding in what ways aesthetic learning processes are present in their teaching and how learning through these processes is being carried out practically. LÄS MER

  4. 14. Matematikundervisning i Waldorfskola respektive kommunal skola : En kvalitativ undersökning av två olika grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Mojdeh Aghlzad; [2012]
    Nyckelord :teaching; educational materials; teacher s role; learning; periodic teaching; anthroposophy; undervisning; läromedel; lärarroll; lärande; periodundervisning; antroposofin;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to compare teachers' differing methods of teaching mathematics and their perspectives on the learning process in a municipal school to a Waldorf school. The study has examined which approach best promotes student engagement and learning in mathematics in the first three years of schooling. LÄS MER

  5. 15. Livskunskap : En inre kompass i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Mariana Karlberg; [2012]
    Nyckelord :life skills; social skills; emotional intelligence; self-awareness; empathy; livskunskap; social kompetens; emotionell intelligens; självkännedom; empati;

    Sammanfattning : Through qualitative interviews with five teachers from three schools, two public schools within the same school management and a Waldorf school, the purpose of this study is to find out teachers' views on the phenomenon of life skills in the lower classes in school. What is the subject, how do teachers work with life skills, and should it be seen as a separate subject or integrated in all school subjects? The results show that the definition of life skills is a term with many interpretations. LÄS MER