Sökning: "Waldorfpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet Waldorfpedagogik.

  1. 1. Waldorfpedagogik i vår tid : En studie om möjligheter och utmaningar att förmedla Waldorfpedagogik utifrån riktlinjer och krav i förskolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sara De los Santos; [2023]
    Nyckelord :Steiner Waldorf Early Childhood Education; Waldorf kindergarten; Waldorf education; curriculum; assessment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Waldorfförskollärare förmedlar Waldorfpedagogik i praktiken utifrån de riktlinjer och krav som formuleras i förskolans styrdokument. Utifrån studiens syfte har följande frågeställningar formulerats: Inom vilka områden bedömer Waldorfförskollärare att det är utmanande att leva upp till läroplansmålen? Inom vilka områden ser Waldorfförskollärare att läroplanen är en tillgång som öppnar upp för möjligheter i verksamheten? Studien tar utgångspunkt i läroplansteorin, vilken inte betraktas som en enstaka teori utan snarare som ett forskningsfält inom området läroplaner och undervisning. LÄS MER

  2. 2. Att främja den allsidiga utvecklingen hos den växande människan : En studie om Waldorfskolans syn på kunskap och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Miriam Holmgren; Lydia Mases Calson; [2023]
    Nyckelord :Waldorfpedagogik; Antroposofi; Kunskapssyn; Läroplansteori; Lärandeteorier;

    Sammanfattning : I Sverige finns det flera olika fristående grundskolor och dessa tillåts att, utöver de nationella styrdokumenten, ha egna kompletterande styrdokument för att beskriva sin verksamhet och pedagogik. Waldorfskolor är ett exempel på detta, och skolornas eget dokument En väg till frihet beskriver pedagogiken som härstammar från antroposofin. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning utifrån Montessori- och Waldorfpedagogikens perspektiv : En hermeneutisk undersökning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Bruno Faria; [2022]
    Nyckelord :Musikundervisning; Montessoripedagogik; Waldorfpedagogik; musikaliskt lärande; förståelsehorisont;

    Sammanfattning : Undersökningen fokuserar på musikundervisning inom Montessori- och Waldorf pedagogiska ramar. Undersökningen syftar till att skapa förståelse för hur musikens roll i utbildning uppfattas inom dessa ramar och hur dessa uppfattningar förverkligas i musikundervisningen ur ett hermeneutiskt perspektiv grundat i Gadamer, Heidegger och Gallagher. LÄS MER

  4. 4. Skolans påverkan på individens kreativitet och lärande : En jämförande analys av individers personliga upplevelser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Feuk; [2022]
    Nyckelord :kreativitet; skola; gymnasium; pedagogik; Waldorfpedagogik; Waldorf; undervisning; utveckling; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilken inverkan skolan har på elevers kreativa utveckling och inlärning där fokus ligger på elever som studerar eller tidigare studerat estetiska ämnen på gymnasial nivå. I studien jämförs två pedagogiska tillvägagångssätt för undervisning, kommunal pedagogik och Waldorfpedagogik. LÄS MER

  5. 5. Konsten att balansera : Waldorflärares uppfattningar om kunskapsbedömningar

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elina Dagaris; [2020]
    Nyckelord :Utbildning; professionalism; kunskapsbedömningar; waldorfpedagogik; lärare;

    Sammanfattning : Denna studie rör waldorflärares uppfattningar om kraven på och arbetet med kunskapsbedömningar, samt vilken betydelse dessa har för lärarnas professionella handlingsutrymme, mot bakgrunden av ökade krav på mätbarhet i utbildning. Tio waldorflärare, verksamma på högstadiet, har intervjuats och en tematisk analys (Braun & Clarke, 2006) av deras berättelser har gjorts. LÄS MER