Sökning: "Waldorfskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet Waldorfskolan.
16. Det sköna landskapet : med antroposofin som inspiration
L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Det finns inget som specifikt kan benämnas som antroposofisk landskapsarkitektur. Dock bidrar den antroposofiska helhetssynen till en omsorg om landskapet och en förkärlek att tydligare visualisera samband. Man menar att människan måste ta ett högre moraliskt ansvar för sin omvärld och tänka i kretslopp istället för avfall. LÄS MER
17. Skolans möjligheter i platsen - Hur använder Waldorfläraren den fysiska miljön?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Jag har i det här arbetet diskuterat skolan som plats utifrån Waldorfpedagogik. Har Waldorflärare medvetenhet bakom platsens inverkan och hur står det i så fall i förhållande till resten av samhället? Vad är det som är bra med deras sätt att ta vara på platsen i skolan? Jag har tagit reda på hur Waldorflärare kan tänkas använda skolans fysiska miljö i sitt arbete. LÄS MER
18. Musicerandets roll i barns utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vilka erfarenheter har lärare av att barns musicerande leder till effekter på andra områden i livet än det musikaliska? Vad säger forskning om sådana samband? Vi har tittat på bl. a. transferbegreppet, som innebär att övande inom ett område får verkningar på helt andra områden. LÄS MER
19. Engelska på lika villkor? : Tre pedagogiker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Sammandrag Med detta arbete vill jag titta på de största skillnaderna mellan en kommunal-, en Montessori- och en Waldorfskola med inriktning på deras engelskundervisning. Detta för att få inspiration till olika sätt att undervisa elever i problem på, i framförallt engelska. LÄS MER
20. Bokstavsinlärning - en jämförande studie mellan Montessoriskolor, Waldorfskolor och kommunala skolor
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en jämförande undersökning om vilka likheter och skillnader det finns i bokstavsinlärningen mellan kommunala skolor, Montessoriskolor och Waldorfskolor. Vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod, intervjuer, för att ta reda på hur verksamma pedagoger arbetar med bokstavsinlärningen på de olika skolorna. LÄS MER