Sökning: "Wallander tourism"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Wallander tourism.
1. Film- och litteraturturism i Sverige : En kvalitativ studie av Wallanderland i Ystad och Millenniumtrilogin i Stockholm
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/TurismvetenskapSammanfattning : To travel in the footsteps of movies and books is something that attracts more and more tourists and the research in the field has often focused on the motivation of tourists when choosing a destination. This study instead focuses on how the businesses that organize the attractions work. LÄS MER
2. Platsens roll i filmen : En flerfallsstudie om destinationsvarumärken inom filmturism
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Syfte och Forskningsfråga Följande flerfallsstudie behandlar relationen mellan fenomenet filmturism och destinationsvarumärken. Utifrån fenomenet ställer studien frågan vilka förutsättningar film skapar för uppbyggnad av destinationsvarumärken. LÄS MER
3. Film- och litteraturturism : - ett kvalitativt fall för Wallander
Kandidat-uppsats, Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Ystad har under lång tid varit en populär turistdestination för svenska och utländska besökare. Staden med dess omnejd har genom den fina miljön och dess historiska byggnader goda förutsättningar att attrahera turister till regionen. LÄS MER
4. Fotspårsturism : En jämförelse av olika vandringar och dess marknadsföring
Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och ITSammanfattning : Sommaren år 2008 började Stadsmuseet i Stockholms anordna vandringar i kriminalromanförfattaren Stieg Larssons fotspår, nämligen Millenniumvandringen. Stieg Larssons ”Millenniumtriologi” har nått framgång både utomlands och i Sverige. Framgångarna har omtalats i massmedia, där även Millenniumvandringen har nämnts. LÄS MER
5. Media Placement of Locations : An Exploratory Study of the Possible Trends within the Film Industry
Magister-uppsats, IHH, FöretagsekonomiSammanfattning : Product placement is a relatively new idea within marketing. Despite this, it has become a more accepted and used concept, especially within the motion picture industry. It has been noticed that exposure on screen has had a positive effect on sales of the showed products, even though there are still no clear method to measure its efficiency. LÄS MER