Sökning: "Walter Leo"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Walter Leo.

  1. 1. Tre analyser, två klipptekniker och en berättelse : En analys av parallellklippning i Män som hatar kvinnor(2009) och The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Leo Leksell; [2020]
    Nyckelord :Män som hatar kvinnor; The Girl with the Dragon Tattoo; klippning; filmklippning; parallellklippning; klippteknik;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur parallellklippning påverkar tittarensupplevelse av händelseförloppet från en filmscen. Analysen gjordes på filmerna Män somhatar kvinnor (2009) och The Girl with the Dragon Tattoo (2011) eftersom de innehållersamma berättelse. LÄS MER

  2. 2. Ett sätt att klippa komedi : En visuell analys om filmklippning och övergångar i Edgar Wrights komedifilm Scott Pilgrim vs the World.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Leo Ek; [2020]
    Nyckelord :Cutting; cut; techniques in cutting; transition; Edgar Wright; Jonathan Amos; Paul Machliss; Scott Pilgrim vs the World; visual analysis.; Filmklippning; klipp; klippteknik; övergång; Edgar Wright; Jonathan Amos; Paul Machliss; Scott Pilgrim vs the World; visuell analys.;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka filmen Scott Pilgrim vs the World (2010) sätt att använda sig av klipp och övergångstekniker och hur de förhåller sig till humor och komedi.Tre sekvenser som representerar en bredd av olika klipptekniker och teorier har analyserats för att undersöka hur olika övergångar som till exempel en svepning kan användas, hur kontinuerlig klippstil fortsätter filmen visuellt framåt, hur en rörelse kan bidra till klippningen och vad detta har för relation till humor. LÄS MER

  3. 3. Filmmediets konstfullhet i backspegeln : En medieestetisk diskussion med utgångspunkt i filmpropositionsdebatten 2016

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Simon Lindberg; [2016]
    Nyckelord :aesthetics; archival value; art; art philosophy; art value; Bertolt Brecht; cult ritual; culture; culture industry; discourse; discourse analysis; film industry; film medium; film politics; government bill on film; Harry Schein; history of ideas; ideology; interdisciplinary; Leo Tolstoy; Martin Heidegger; Marxism; media aesthetics; media history; Michel Foucault; ontology; press debate; realpolitik; socialist culture; social ritual; Vladimir Nabokov; Walter Benjamin; working-class movement; work of art; arbetarrörelsen; arkivvärde; borgerlighet; Bertolt Brecht; diskurs; diskursanalys; estetik; filmavtal; filmbransch; filmmediet; filmpolitik; filmproposition; filmreform; Harry Schein; idéhistoria; ideologi; konst; konstfilosofi; konstfrämjande; konstperspektiv; konstupplevelsen; konstverk; konstvärde; kultritual; kultur; kulturindustri; Leo Tolstoy; Martin Heidegger; marxism; medieestetik; mediehistoria; Michel Foucault; ontologi; pressdebatt; realpolitik; socialistisk kultur; socialritual; tvärvetenskap; Vladimir Nabokov; Walter Benjamin;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen ställer samt söker besvara frågor om konstens ontologi, filmmediet som konst samt analyserar hur konstbegreppet framträder i pressdebatten beträffande den svenska regeringens filmproposition som inleddes mars 2016. Uppsatsens frågeställningar besvaras med hjälp av en metod härledd ur flera metodiska och teoretiska traditioner. LÄS MER