Sökning: "Wargames"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Wargames.

  1. 1. Comparison of ’Fog of War’ models in digital wargames : Using Entity-Component-System architecture and ArcGIS

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Karim Osama Obeia; Agata Łucja Wójcik; [2023]
    Nyckelord :Fog of War; Wargame; Line of Sight; ECS; Entity Component System; ArcGIS; Krigsdimma; Krigsspel; Siktlinje; ECS; Entity Component System; ArcGIS;

    Sammanfattning : Fog of War is a term for uncertainty in situational awareness. Fog of War is an essential part of a wargame which causes the participating units’ perception of the environment to be distorted and altered. Introducing a certain amount of uncertainty helps to better mimic the situation on the battlefield. LÄS MER

  2. 2. Wargaming elections interference : A serious influence game for teaching elements of cognitive warfare

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Charles Perring; [2022]
    Nyckelord :Cognitive warfare; serious games; wargames; influence operations; Kognitiv krigföring; krigsspel; påverkansoperation;

    Sammanfattning : Försvarsvilja är ett centralt begrepp i det svenska Totalförsvaret. Begreppet beskriver en individuell och kollektiv benägenhet att tycka eller handla i ett försvarsrelaterat syfte. Psykologiskt försvar skyddar försvarsviljan från främmande påverkanskampanjer som försöker urholka den. LÄS MER

  3. 3. En spelteoretisk AI för Stratego

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Giorgio Sacchi; David Bardvall; [2021]
    Nyckelord :Counterfactual Regret Minimization; AI; Imperfect recall; Wargames; Imperfect infomation games; Stratego;

    Sammanfattning : Many problems involving decision making withimperfect information can be modeled as extensive games. Onefamily of state-of-the-art algorithms for computing optimal playin such games is Counterfactual Regret Minimization (CFR).The purpose of this paper is to explore the viability of CFRalgorithms on the board game Stratego. LÄS MER

  4. 4. AI for an Imperfect-Information Wargame with Self-Play Reinforcement Learning

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Filip Ryblad; [2021]
    Nyckelord :ReBeL; deep reinforcement learning; self-play; game theory; imperfect-information; ReBeL; djup förstärkningsinlärning; självspelande; spelteori; imperfekt information;

    Sammanfattning : The task of training AIs for imperfect-information games has long been difficult. However, recently the algorithm ReBeL, a general framework for self-play reinforcement learning, has been shown to excel at heads-up no-limit Texas hold 'em, among other imperfect-information games. LÄS MER

  5. 5. Det fiktiva krigets relation till internationell humanitär rätt : En jämförelseanalys av Call of Duty: Modern Warfare och This War of Mine

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Joel Hellman; Philip McEwan; [2021]
    Nyckelord :Wargames; Representation; War; Ethics; Narrative; Perspective; International humanitarian law; Krigsspel; Representation; Krig; Etik; Narrativ; Perspektiv; Internationell humanitär rätt;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av den tidigare forskning och kritik kring ämnet digitala krigsspel har denna studie identifierat omfattningen av internationell humanitär rätt (IHL) i speltitlarna Call of Duty: Modern Warfare och This War of Mine samt diskuterat de etiska synpunkter som uppenbarats genom närläsning. Resultaten visar att dessa speltitlar skiljer sig i sin skildring av krig sett utifrån IHL. LÄS MER