Sökning: "Wilson"

Visar resultat 1 - 5 av 191 uppsatser innehållade ordet Wilson.

  1. 1. Relevans i litteratur En relevansteoretisk undersökning av Johannes Anyurus De kommer att drunkna i sina mödrars tårar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Amanda Jensen; [2019-10-04]
    Nyckelord :Johannes Anyuru; Relevance Theory; Richard Walsh; Deirdre Wilson; Literary Theory;

    Sammanfattning : This essay aims to show how Relevance Theory from the Philosophy of Language can be used in literary analysis.The integration of Literary Theory and Relevance Theory has high value in that it raises the status of fiction andliterature in the eyes of Philosophy of Language, giving it the same communicative power as other language userather than discarding it to the realm of pretense or untruthfulness. LÄS MER

  2. 2. Ökad möjlighet att vara fysiskt aktiv på en internmedicinsk avdelning – en fokusgruppsstudie ur ett patientperspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kari Marie Reehorst; Susanne Wilson; [2019-08-07]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; miljö; patientperspektiv; hälsa; specialistsjuksköterska;

    Sammanfattning : Introduktion: Under tiden patienten är inneliggande på internmedicinsk vårdavdelning finns det svårigheter att kunna vara fysiskt aktiv, relaterat till aktuell sjukdomsproblematik. Det finns en risk att patienter drabbas av vårdskador relaterat till inaktivitet. LÄS MER

  3. 3. Ungdomsbrottsligheten i Ängelholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Sofia Boström; [2019]
    Nyckelord :Ungdomsbrottslighet; social samverkan; polis; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Att vara ung är inte alltid så lätt, varken för föräldrar eller ungdomar. I ett ständigt letande efter sin identitet ska man samtidigt kämpa med utbildning, socialliv och psykologisk utveckling. För vissa ungdomar är det jobbigare än för andra. Nästan häften av de personer som misstänks för brott är 29 år eller yngre. LÄS MER

  4. 4. Arktiskt självstyre eller arktiskt självintresse? : Begränsad frigörelse för den arktiska ursprungsbefolkningen inom nationalstater

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabel Wilson; Clara Andersson; [2019]
    Nyckelord :the Arctic; indigenous people; self-determination; self-rule; institutional processes; Ethnographic Content Analysis; liberalism; realism; international relations; Arktis; ursprungsbefolkning; självstyre; självbestämmande; institutionella processer; Ethnographic Content Analysis; liberalism; realism; internationella relationer;

    Sammanfattning : Den här flerfallstudien har som syfte att undersöka hur den arktiska ursprungsbefolkningen ges regionalt inflytande i intressefrågor som direkt eller indirekt påverkar deras traditionella livsuppehälle i de arktiska områden som tillhör Ryssland, USA, Kanada, Danmark (Grönland) och Norge. Studien tillämpar metoden Ethnographic Content Analysis och utgår från teorierna liberalism och realism inom internationella relationer för att analysera ländernas arktiska policys och institutionella processer som berör deras arktiska ursprungsbefolkning. LÄS MER

  5. 5. Critical Literacy through Critical Documentaries - How Bowling for Columbine and Michael Moore hates America can be used to teach argumentative writing and source criticism to students in upper-secondary school in Sweden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Pontus Schwartz; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay seeks to illustrate how critical literacy and source criticism can be incorporated in argumentative thinking and reasoning in an assignment based on authentic materials constructed for students studying English 6 in Swedish upper-secondary school. The assignment seeks to, grounded in critical literacy theory, increase the students’ source criticism and improve their argumentative thinking and reasoning. LÄS MER