Sökning: "Women s Act 2010"
Visar resultat 6 - 10 av 30 uppsatser innehållade orden Women s Act 2010.
6. "Var inte rädd utan kör på!"
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : För att ett land ska kunna växa och utvecklas krävs att hela befolkningens kunskaper och kompetens tillvaratas. Jämställdhet mellan könen är en viktig faktor för tillväxt. Den svenska arbetsmarknaden är dock till stor del könssegregerad. LÄS MER
7. Does Inclusion Lead to More Successful Laws? : A Case Study of the Domestic Violence Act in Uganda
Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : This thesis is based on a field study conducted in Uganda in the fall of 2015. The study is analyzing at the process behind the Domestic Violence Act, a law that came in to place in 2010, and try to scrutinize it by using the inclusive democracy theory of Iris Marion Young. LÄS MER
8. Governmental discourse surrounding families in Germany from 1968 till 2006 : A balancing act of family- integrity and societal change, with special attention to the mother’s occupation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : In Germany, the family is historically that of a traditional one. A bourgeois family, in which the father takes care of the family’s existential situation, and the mother commits to housework and care of children (Fleckenstein, 2011; Nill& Schultz, 2010). LÄS MER
9. Konkret höjning vid abstrakt ändring? - Om tillämpligheten av den generella straffvärdehöjningen 2010 för allvarliga våldsbrott vid ändrade straffskalor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Den 1 juli 2010 genomfördes en reform som syftade till att höja straffnivån för allvarliga våldsbrott. Genom reformen infördes bland annat en ny mening i 29 kap. 1 § 2 st. LÄS MER
10. Pedagogy and Persuasion. Teaching gender with Jane Austen’s Persuasion in the EFL classroom
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Abstract: The aim of the essay is to argue why and how Jane Austen’s novel Persuasion can be used in an English as a Foreign Language classroom when discussing gender issues in upper secondary school. By using literature in the language classroom a teacher can help foster personal involvement in the students. LÄS MER