Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. “Det är ju egentligen bara mobbning men det bygger den här kamratskapen”. En kvalitativ studie om hur manliga soldater uppfattar den personliga kommunikationen i den svenska arméns mansdominerade sfär

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ellen Alderlid; [2024-03-06]
    Nyckelord :Information; informationssökning; forskare; mkv-forskare; Ellis modell; användar- och användningsstudier; Norden; medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : In the years 2010-2017 the mandatory military service was put on hold after decades of massive decrease in funds going to support the army. Putting the military service on hold led to issues in the Swedish military’s ability to have a societal presence, mainly because the service acts as the army’s main way of recruiting soldiers to a professional path. LÄS MER

  2. 2. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  3. 3. "Jag utgår ifrån mig själv, inte som kvinna eller som icke-man" : Upplevelser av kvinnligt ledarskap inom skolans värld

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Ines Svedin; Olivia Rinaldo; [2024]
    Nyckelord :kvinnligt ledarskap; kvinnodominerad bransch; rektorer; upplevelser;

    Sammanfattning : The principal profession has historically been a male-dominated profession. However, as women entered the industry and became the majority, both salary and status decreased. With that, the responsibility and the amount of work tasks increased to the principal’s role. LÄS MER

  4. 4. Ledarskap & Femininitet - En kvalitativ studie av tre kvinnor i chefspositioners syn på femininitet i relation till ledarstereotyper och det egna yrkesutövandet.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elvira Lloyd; [2024]
    Nyckelord :Femininity; Leader stereotypes; Gender; Gender norms; Social Constructivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study’s purpose was to examine how 3 female managers subjectively thought about and related to femininity in relation to their leadership role. The emphasis was put on how the respondent viewed perceptions about leadership as a socially constructed concept, upon gender norms and a traditionally masculine leadership stereotype, and if, and how, they themselves consider this to have affected the way they act and relate to femininity in their working environment. LÄS MER

  5. 5. Kvinna och företagsägare : En narrativ studie om karriärmöjligheter och utmaningar

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Rebecka Hadjipetri; [2023]
    Nyckelord :business owners; women’s challenges; turning-points; life-design; företagsägare; kvinnors utmaningar; brytpunkter; livsdesign;

    Sammanfattning : Det finns en ojämn fördelning företagsägare i Sverige där andelen är 70% män och 30% kvinnor. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för kvinnor som är företagsägare. LÄS MER